سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی
يحيي فوزي تشرح کرد: گام‌هاي بزرگ انقلاب در دستيابي به سنگر‌هاي کليدي قدرت در جهان/ قرائت بيانيه پاياني همايش
تاریخ انتشار: شنبه 2 تیر 1397

 

به گزارش روابط عمومي مرکز فرهنگي دانشجويي امام، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي، همايش انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني(ره) از نظريه تا عمل که به همت اين  و پژوهشکده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي،  چهارشنبه، 30 خردادماه و با حضور شخصيت‌هاي علمي و پژوهشگران در کتابخانه ملي برگزار شد، با ارائه مقالاتي از سوي اساتيد و چهره‌هاي نام‌آشناي دانشگاهي در دو پنل تخصصي با عناوين «جهاني شدن انقلاب اسلامي؛ عقلانيت و اخلاق» و «انقلاب اسلامي در آيين نظام بين‌الملل» ادامه يافت و اساتيدي همچون حجت‌الاسلام سيدطه مرقاتي خويي، نجمه کيخا، ابراهيم متقي، محمود عباسي، محمدرضا دهشيري، غلامرضا کريمي، ارسلان قرباني شيخ‌نشين، محمدحسين جمشيدي، محمدرحيم عيوضي و رضا سيمبر به ارائه مقالات خود پرداختند که مشروح آن در گزارش‌هاي آتي منتشر مي‌شود.

 در پايان اين همايش و جمع‌بندي آن، يحيي فوزي، عضو هيئت علمي اين همايش طي سخناني اظهار کرد: سال گذشته در جمع اعضاي هيئت علمي مرکز بحث برگزاري اين همايش بود که بررسي کنيم انقلاب اسلامي از نظريه تا عمل چه راهي را طي کرده است.

وي افزود: انقلاب اسلامي مبتني بر يک جنبش فکري بود و آرمان‌ها و ايده‌هاي بلندي را دنبال مي‌کرد و در عرصه بين‌الملل طرح و نظر دارد و نظم نوين جهاني را مطرح مي‌کند. اين انقلاب انواع مکتب‌ها و ايسم‌ها را نقد کرده و بحث انقلاب اسلامي اين بوده که مي‌خواهد همه نکات مثبت انقلاب‌ها و نظام‌ها و مکتب‌ها را کنار هم داشته باشد، عدالت، آزادي، استقلال و ... کنار هم باشند.

فوزي با بيان اينکه انتظار‌ها از اين انقلاب بالاست، گفت: بر اين اساس، صرفا در انقلاب اسلامي، صرفا تغيير نظام سياسي مطرح نبوده است، انقلاب اسلامي نهادسازي و تلاش کرده در عرصه علم در گرفتن سنگر‌هاي کليدي قدرت در جهان، گام‌هاي بزرگي بردارد؛ لذا لازم است حتي به شکل نقادانه، چشم‌انداز و آينده اين انقلاب ترسيم شود، چراکه اين انقلاب ميراث امام(ره) و خون شهدا است. اميدواريم اين همايش با همين رويکرد تداوم پيدا کند.

در ادامه اين جمع‌بندي نيز عيسي عليزاده، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي ضمن بزرگداشت ياد و خاطره شهيد چمران و گراميداشت روز ملي بسيج اساتيد گفت: اين آخرين همايش با اين موضوع نخواهد بود و آسيب‌شناسي و سياست‌گذاري‌ها پيرامون اين همايش در زمستان برگزار مي‌شود، پژوهشگران و استادان مي‌توانند نقطه نظرات خود درباره اين همايش را به دبيرخانه همايش اعلام کنند.

در پايان همايش «انقلاب اسلامي در منظومه فکري امام خميني(ره)، از نظريه تا عمل»، بيانيه شانزده بندي توسط محمد محمودي‌کيا، مدير اجرايي همايش قرائت شد. متن اين بيانيه به شرح زير است:

 

1- تمدن‌سازي انقلاب اسلامي فرايندي زمان‌بر است و شايسته است متناسب با ظرفيت‌ها تحقق اهداف و انتظارات به صورت مندرج تحقق يابد.

2- لزوم طراحي نقشه راه انقلاب اسلامي منطبق با واقعيت‌هاي بيروني و داخلي و پرهيز از اتکاي صرف به سازه‌هاي ذهني.

3- لزوم تقويت پايه‌هاي سياست دين‌محور و مردم‌سالار در راستاي اثربخش نمودن نگاه تلفيقي راهبرد‌هاي واقع‌بينانه و آرمان‌خواهانه.

4- ضرورت پاسداشت رهاورد مهم و برجسته انقلاب اسلامي در عرصه نظام بين‌المللي که همان احياي گفتمان اخلاقي اسلام سياسي در چارچوب باز خيرش دين در مناسبات بين‌المللي است.

5- لزوم بهره‌گيري از ظرفيت و ابزار‌هاي ديپلماسي فرهنگي به منظور قدرت نرم در عرصه بين‌المللي.

6- تقدم ديپلماسي فرهنگي بر ديپلماسي سياسي.

7- لزوم بهره‌گيري هر چه بيشتر از ظرفيت نخبگان، اصحاب فکر و قلم و وجدان‌هاي بيدار به منظور تعقيب اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در راستاي استقرار نظم بين‌المللي مطلوب.

8- تلاش براي تحقق ايده اسلام ناب محمدي در مقابل تفکر تحجر و اسلام آمريکايي از طريق تعقيب تصويرساز‌هاي ايجابي که اين امر نيازمند برنامه‌ريزي، آينده‌نگري، سناريوپردازي، شبکه سازي، جريان‌سازي، الگوپردازي و کادرسازي است.

9- استفاده بهينه از الگوي تعامل مبتني بر تبادل فرهنگ‌ها به منظور تقويت درک متقابل همکاري بين‌المللي و هم‌زيستي مسالمت‌آميز در عين حفظ اهداف و آرمان‌هاي بومي.

10- استمرار سياست عدم تعهدگرايي جهاني و بي‌طرفي فعال و مثبت به منظور ايجاد نوعي ائتلاف و پيوستگي جهاني به منظور تحقق وحدت در جهان اسلام.

11- لزوم مطالعه و بررسي مسئله‌محور، آسيب‌شناسانه، نقادانه و تجويزگرايانه در خصوص اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در چارچوب گفتمان امام خميني(ره).

12- پرهيز از نگاه احساسي و فاقد پشتوانه علمي در حوزه‌هاي سياست‌گذاري‌هاي ملي، سياسي، اجتماعي- فرهنگي و اقتصادي، ضرورت هم‌انديشي هر چه بيشتر سياست‌گذاران، برنامه‌سازان و فعالان مديريت استراتژيک با جامعه نخبگان علمي و فرهنگي کشور.

13- اجتهاد مستمر در منابع و کانون‌هاي انديشه‌ورز انقلاب اسلامي به منظور پاسخگويي و رفع موانع و مشکلات مستحدثه.

14- توجه اساسي به تبيين نظريه مصلحت در انديشه امام(ره) به عنوان يکي از ارکان اداره کشور و نظام سياسي.

15- توجه اساسي به عدالت‌محوري و عدالت‌گستري در همه حوزه‌هاي تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و اجرا، چرا که گفتمان امام بر استقرار عدالت در همه حوزه‌ها استوار است.

16- تأکيد بر سياست‌گذاري و عملياتي‌سازي انديشه خودباوري و خودکفايي به منظور دستيابي به اهداف توسعه.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: