جمعه 31 فروردین 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری میزگرد«موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان» در ایسنا
تاریخ انتشار: یکشنبه 22 مهر 1397

به گزارش معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی قزوین، در دوران تحصیل «علم بهتر است یا ثروت» موضوع انشای بسیاری از افراد بوده و معلمان همواره بر این موضوع تأکید می‌کردند و قریب به اتفاق دانش‌آموزان، علم را بهتر از ثروت می‌دانستند؛ در چند سال اخیر نیز با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش‌آموزان دهه شصتی پاسخ خود را یافتند و آن این بود که از طریق علم می‌توان به ثروت نیز دست‌یافت علمی که بر پایه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

باید در همه عرصه‌ها دانش‌بنیان فکر کنیم

مجید قدیری اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلاتی روبه‌رو هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ضعف قوانین اشاره کرد برای مثال اگر مشابه کالایی در داخل کشور وجود داشته باشد و تولید شود واردات آن کالا ممنوع است ولی متأسفانه محصولاتی در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و مشابه آن کالا نیز وارد می‌شود که همین امر منجر به ورشکستگی برخی از این شرکت‌ها شده است.

وی ادامه داد: صورت‌مسئله و راه‌حل مشخص است و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بر کاری که انجام می‌دهد باور دارد و این امر منجر به امیدواری شرکت‌ها به آینده می‌شود.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و توسعه کارآفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دوره گذار از نگاه کارمندی به کارآفرینی هستیم، مسئولان از مراکز رشد انتظار تربیت نیروی کارآفرین را نداشته باشند چراکه برخی از اساتید نگاه کارمندی را به دانشجو تزریق می‌کنند ولی باید این نکته را نیز متذکر شد که اساتیدی نیز وجود دارند که به کارآفرینی اعتقاد داشته و اقدام می‌کنند.

وی عنوان کرد: آئین‌نامه ارتقا اساتید باید اصلاح شود چراکه یکی از شروط آن، ارائه مقاله توسط اساتید است و اگر این امر از مقاله به طرح‌های پژوهشی تغییر پیدا کند شاهد رشدهای بسیاری خواهیم بود.

قدیری عنوان کرد: در حال حاضر طرح‌های پژوهشی استان به دانشگاه‌های خارج از استان واگذار می‌شود و باید این نکته را متذکر شویم که اگر بخواهیم در استان شاهد رشد و شکوفایی باشیم گام نخست حرکت مدیران باید از دانشگاه‌ها آغاز و بر مبنای فعالیت‌های علمی باشد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و توسعه کارآفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد: در حال حاضر در تحصیلات تکمیلی پایان‌نامه‌ها با پایین‌ترین کیفیت ارائه می‌شوند و این امر ناشی از عدم انگیزه در بین دانشجویان است.

قدیری در پایان سخنان خود تأکید کرد: نگاه تخصصی بسیار مهم است و باید در همه عرصه‌ها دانش‌بنیان فکر کنیم.

بروکراسی اداری در کار شرکت‌های دانش‌بنیان وقفه ایجاد می‌کند

داریوش عباسی نیز که مدیر یک شرکت دانش‌بنیان است در این نشست گفت: بسیاری از نیروهای کار به کمتر از 10 درصد از اطلاعات دانشگاهی و دروس گذرانده شده خود در دانشگاه نیاز دارند و گاهی نیاز است بین علوم پیوند برقرار شود.

وی ادامه داد: در حاضر اساتید در رشته‌های مختلف، رشته تحصیلی خود را برتر از سایر رشته‌ها می‌دانند و همین امر به دانشجو نیز القا شده و در پایان با وارد شدن دانشجو به بازار کار این دید در او وجود دارد که مسئله‌ای آسیب‌زاست.

این مدیر جوان تشریح کرد: زمانی که دولت، مشتری شرکت دانش‌بنیان می‌شود بروکراسی اداری در کار وقفه ایجاد می‌کند چراکه اگر فردی فرهنگ کارآفرینی را می‌دانست کارآفرین می‌شد نه دولتی؛ به همین جهت دولت باید برای تمرکز بر کارآفرینی شرایط عمومی جامعه را آماده کرد.

وی توضیح داد: برخی از شرکت‌ها در تأمین نیروی فنی دچار چالش شده‌اند چراکه نخبگان این رشته از کشور به‌آسانی مهاجرت کرده‌اند و این امر منتج به بی‌ثباتی در شرکت‌ها شده است.

عباسی ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها چالش‌هایی وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به دریافت مجوز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد که این امر زمان زیادی را می‌طلبد و برای شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌زاست.

این مدیر تصریح کرد: افراد قانون‌گذار با صنعت آی تی آشنا نیستند و متخصص آن را نیز ندارند و خودشان تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که این شرکت‌ها باید خود را در قالب آن قانون جای دهند.


یکی از مشکلات اساسی، نشناختن مفهوم پارک علم و فناوری و شرکت‌های پارکی است

 امین خاکباز نیز با اشاره به اینکه بودجه وزارت علوم 3 درصد بودجه کل کشور است، عنوان کرد: بودجه پارک‌های علم و فناوری 0.1 درصد بودجه وزارت علوم است که رقم بسیار ناچیزی است؛ سال‌هاست بودجه‌هایی در وزارت علوم هزینه می‌شود ولی بایستی در تجاری‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم که این امر صورت نمی‌گیرد تا جایی که برخی از اساتید که نسبت به راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان اقدام کرده‌اند، عنوان می‌کنند که نیرو تربیت‌کرده ولی حتی قادر به بیمه کردن آن‌ها نیستند و این نشان از محدودیت منابع مالی این شرکت‌هاست.

وی عنوان کرد: حقوق کارگر و متخصصین ایرانی نسبت به چین بسیار کمتر است و هزینه تمام‌شده کمتر در ایران ازجمله فرصت‌هایی است که همه شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

این کارشناس بابیان اینکه یکی از مشکلات اساسی نشناختن مفهوم پارک علم و فناوری است، مطرح کرد: فرصت‌های بسیاری در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و باید به‌صورت جدی بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرد و باید شرکت‌های High-tech که دارای ارزش‌افزوده فراوان هستند وارد بازار شوند. این شرکت‌ها وقتی به موفقیت رسیدند پیشران نوآوری فناورانه در کشور خواهند بود.

وی بابیان اینکه در آینده، کشور به این سمت و بر مبنای شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین حرکت خواهد کرد؛ افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان وقتی اقدام به دریافت مجوزهای مختلف می‌کنند زمان بسیار زیادی را ازدست‌داده و همین امر بعضاً موجب شکست طرح آن‌ها می‌شود.

خاکباز در پایان گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تصدی‌گری فاصله گرفته و همین امر موجب چالاکی این معاونت در دولت شده است که می‌تواند الگوی مناسبی برای بخش‌های دیگر دولت باشد. عکس این موضوع را می‌توان در مجموعه وزارت علوم مشاهده کرد که متأسفانه چابکی لازم را ندارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم  باید بر توان دانش و تولید داخلی تکیه کرد تا همچون گذشته پیروز میدان نبرد باشیم.

بسیاری از جوانان این مرزوبوم دانش کافی در حوزه فعالیتی خود را دارند و درنهایت باید ایده دانش‌بنیان آنان به تولید منتج و وارد بازار شود که در این میان حلقه وصلی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت وجود ندارد، باید این امر تحقق پیدا کند تا با استفاده از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و تجربه صنعت، شاهد رشد اقتصاد کشور و بی‌نیازی از بیگانگان باشیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: