حجتالاسلام ابوالفضل صابري اراكي در گفتوگو با ايكنا از استان مركزي با تبريك فرارسيدن آغاز امامت حضرت وليعصر(عج) گفت: استغاثه و توسل به حضرت مهدي(عج)، داراي شرايطي است. اينطور نيست كه هر كسي كه به مسجد مقدس جمكران يا مسجد مقدس سهله برود موفق بشود، بلكه بايد شروط را رعايت كند.
اصلاح دل و قلب
وي افزود: اولين شرط استغاثه، اصلاح دل و قلب است؛ كساني كه قلبهايشان مشتاق گناه است و به عبارتي همچنان از گناه كردن لذت ميبرند؛ اينگونه قلوب بايد اصلاح بشوند. افرادي كه حسود هستند و آرزو دارند نفر مقابلشان نابود بشود، اينها با حجتبنالحسن(ع) هيچ ارتباطي ندارند.
خطيب دربار حسيني(ع) ادامه داد: كساني كه ميخواهند راهي به امام زمان(عج) پيدا كنند، اصلاح دل را بايد در اولويت قرار دهند و كينهها، حسادتها، قهرها و ... را كنار بگذارند. مبادا ميان افرادي قهر رخ بدهد، اگر همچنين شد ما بايد به عبارتي پيشدستي كنيم و موضوع را حل و فصل كنيم. بالاترينِ عبادات اصلاح ذاتالبين است. يعني وقتي شما ببينيد دو نفر با هم مشكل دارند، مقدمهاي بچينيد و اين دو نفر را به هم نزديك كنيد. اينگونه امور بسيار ارزشمند است.
ادب حضور داشته باشيم
صابري اراكي تصريح كرد: دومين شرط استغاثه، توجه كامل به آن است يعني بعبارتي ادب حضور داشته باشيم. متاسفانه شاهد هستيم عدهاي در مشاهد مشرفه كه وارد ميشوند، توجهشان به آئينهكاريها و ... است، اينها اصل نيست.
توبه نصوح
وي گفت: انسان جايزالخطا نيست و اين حرف از اشتباهات بزرگ است بلكه انسان «ممكنالخطا» است. هيچگاه خداي متعال به ما اجازه و اذن خطا نداده است. «توبه» سومين شرط استغاثه به وجود مبارك وليعصر(ع) است. البته توبه بايد واقعي باشد نه مثل بعضي افراد كه در شب قدر توبه ميكنند ولي فرداي عيد فطر مجددا به همان كارهاي قبل از توبه باز ميگردند. توبه واقعي توبةً نصوحا ميباشد. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا»؛ توبهاي كه شكستناپذير باشد، مثل رسول ترك كه يك «يا حسين» گفت و تا آخر عمر آن را حفظ كرد.
خطيب برجسته اراكي ادامه داد: شخصي محضر امام صادق(ع) وارد شد، حضرت از وي پرسيد حال برادرت چطور است؟ گفت آقا خوب است ولي امامت شما را نپذيرفته، حضرت پرسيد چرا؟ گفت: ورع كرده كه مبادا فرداي قيامت مسئول باشد كه چرا امام صادق را بعنوان امام خود انتخاب كرده است. بلافاصله حضرت فرمود: اگر اهل ورع است از وي سوال كن چرا فلان شب در كنار نهر بلخ ورع نكردي؟ شخص پرسيد؛ آقا داستان نهر بلخ چيست؟ حضرت فرمود از خودش سوال كن. آن شخص وقتي برگشت به برادرش گفت: جريان نهر بلخ چيست؟ به مجرد اينكه اين كلمه به گوشش رسيد بدون هيچ سوالي شهادت به ولايت و امامت حضرت جعفربن محمد(ع) داد. زيرا امام(ع) به همه امور آگاه است و اعمال همه ما به امام معصوم ع) عرضه ميشود.
صابري اراكي افزود: در حقيقت حضرت وليعصر(ع) از همه اسرار زندگي افراد آگاه است، پس كسي كه ميخواهد توسل و استغاثه به وجود نازنين امام زمان(عج) داشته باشد بايد از همه اعمال ناپسند گذشته توبه واقعي بكند وگرنه استغاثهاش نتيجهبخش نخواهد بود. اهلبيت عصمت و طهارت(ع) دودمان كرم هستند و گناهكاران را تحويل ميگيرند، منتهي بشرطها و شروطها، شرط مهم اين تحويل گرفتن، توبه واقعي است.
يقين ثابت و اعتقاد راسخ
چهارمين شرط توسل و استغاثه، «يقين ثابت و اعتقاد راسخ» است. يعني «شك» نبايد در دل متوسل راه داشته باشد. بعبارتي شخص استغاثهكننده بايد يقين داشته باشد كه با توسل قطعا و يقينا حاجتروا خواهد شد. يكي از راههاي توسل به امام زمان(عج) عريضهنويسي است كه انواع مختلفي دارد ولي مرجع عاليقدر آيتالله العظمي صافي گلپايگاني كه خودشان مهديپژوه بزرگ تشيع هستند ميفرمايند: عريضه را بنويسيد سپس در لابلاي گِل قرار بدهيد و داخل يك نهر آب جاري بيندازيد. البته يكي ديگر از راههاي ارتباط با حضرت حجت(ع)، نوشتن نامه و قرار دادن در ضريح اعتاب مقدسه است و يقينا به دست حضرت خواهد رسيد.