شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
دکتر طیبی در مراسم بیست‌وپنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی تشریح کرد: تلاش جهاددانشگاهی برای توجه دانشجویان به نوشتن و مشکلات کشور
تاریخ انتشار: سه شنبه 29 آبان 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در مراسم بیست‌وپنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی که با حضور مسوولان ارشد کشوری در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از عوامل پیشرفت جامعه را توسعه فرهنگی و توسعه علمی  می‌داند. ما به عنوان یکی از مولدهای انقلاب اسلامی  می‌خواستیم این الگوسازی را انجام دهیم. جهاد دانشگاهی یکی از اقداماتی که انجام داده پرداختن به چاپ کتاب و صنعت نشر بوده، زیرا ما نیاز داشتیم دانسته‌های استادان به صورت مکتوب منتشر شود و محققان نیز تحقیقات خود را به صورت مستند منتشر کنند. ابتدا کار را با انتشارات جهاد دانشگاهی شروع کردیم.
وی افزود: ما دو جشنواره را در حوزه نوشتن برگزار می‌کنیم. جشنواره ملی پایان‌نامه دانشجویی که دانشجویان را تشویق کنیم کار علمی خود را به صورت دقیق‌تر بنویسند و جشنواره کتاب سال دانشجویی این کار را انجام می‌دهیم تا دانشجویان در مسیر نوشتن حرکت کنند و به مسایل و مشکلات کشور نیز در نوشتن توجه داشته باشند.
رییس جهاددانشگاهی در ادامه‌ با بیان این که ما استراتژی توسعه صنعتی نداریم، گفت‌: ما باید اولویت‌های‌مان را برای توسعه مشخص کنیم. اگر اولویت‌های ما مشخص باشند استادان و دانشجویان را در این زمینه راهنمایی می‌کنند. این کار باید در کشور ما صورت بگیرد. یکی از مشکلات ما این است که به بحث جدید در علم توجهی نداریم. بسیاری از دانشجویان مقالات خود را در ISI منتشر می‌کنند  که خارجی‌ها از آن‌ استفاده می‌کنند، اما ما نمی‌توانیم از آن بهره‌ای ببریم؛ بنابراین از قافله علم دنیا عقب مانده‌ایم. ما معتقدیم می‌توانیم در حوزه علوم و فناوری فاصله‌مان را با کشورهای توسعه‌یافته کم کنیم. در کشور هند کمیته‌ای تشکیل داده‌اند که هند چگونه به کشور پیشرفته تبدیل شود. همین حرف‌های ما را در آن کمیته‌ زدند. باید با استفاده از علم فاصله‌مان را با کشورهای پیشرفته کاهش دهیم. مراکزی همچون جهاددانشگاهی می‌توانند مسائل روز و فناوری را حل کنند. البته این کار نیاز به اراده و برنامه‌ریزی دارد. ما اراده را در مسئولان  می‌بینیم، بنابراین به برنامه و اجرای خوب نیاز داریم.  
دکتر طیبی با بیان این که دعواهای بین گروه‌های سیاسی در کشور ما را به خود مشغول کرده است، بیان‌ کرد: باید این مسائل  حل شود. یکی از مشکلات دیگر ما کار نیابتی است. ما جنگ نیابتی را شنیده بودیم، اما در حال‌ حاضر در عرصه علم کار نیابتی شکل گرفته است.  کسانی می‌آیند برای دیگران رساله و کتاب می‌نویسند. ما در جلو دانشگاه تهران و در خیابان انقلاب هر روز با این مساله مواجه هستیم که 60 نفر پلاکارد به دست گرفته‌اند که ما پایان‌نامه می‌نویسیم. این اتفاق در حوزه فناوری رخ داده است که به نظر وجهه خوبی ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را برای برخورد با آن‌ها تنظیم کرده بود، اما اتفاقی در این زمینه  رخ نداد. باید شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه  بازبینی انجام دهد و مجلس شورای اسلامی نیز به این مساله توجه داشته باشد. این موضوع به کسانی که کار شایسته‌ انجام می‌دهند ضربه وارد می‌کند. باید به این موضوع توجه شود، زیرا آینده علم در خطر است.

راه‌اندازی کانون نویسندگان
در این مراسم دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی پرداختن به کتاب و نشر است و جهاد دانشگاهی با این رویکرد با فاصله کمی از هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران این مراسم را برگزار کرده است. اکنون در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین دوره این جشنواره قرار داریم. این جشنواره از نظر کمی و کیفی در طی سال‌های گذشته رشد داشته است و به خاطر حمایت از دانشجویان برای تالیف کتاب‌ها برگزار می‌شود. امیدواریم با راه‌اندازی کانون نویسندگان ادوار مختلف جشنواره کتاب  سال دانشجویی ارتباط را بین نویسندگان داشته باشیم. با توجه به اهمیت ترجمه طی سال‌های گذشته به این موضوع نیز پرداخته‌ایم و در این مراسم نیز از برخی آثار در حوزه ترجمه تجلیل می‌شود.

9 اثر برگزیده و 18 اثر شایسته‌ی تقدیر
در ادامه‌ی‌ این مراسم عادل تقوی رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با تبریک هفته‌ی‌ "کتاب"، گزارشی از فرآیند بیست و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی ارایه کرد و گفت‌: این جشنواره با شعار "۲۵ سال نشر دانایی و ربع قرن با دانشجو" کار خود را از پانزدهم فروردین‌ماه آغاز کرد. در مجموع ۶۳۱ اثر به دبیر خانه ارسال شد که طی چهار مرحله داوری شدند و در نهایت ۹ اثر  برگزیده و ۱۸ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. بیشترین فراوانی را در حوزه علوم انسانی داشتیم. ۶۶ درصد آثار به صورت تالیفی و ۳۴ درصد به صورت ترجمه بوده است. طی ادوار گذشته ما از تالیف به سمت ترجمه حرکت کرده‌ایم که این موضوع نکاتی را به ما یادآور می‌شود.
به گفته‌ی وی، ۷۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این جشنواره آقا و ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان خانم بودند.


  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
  • .
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: