علی دلزنده مدیراجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین، اعلام کرد: کتاب «فرآیند طراحی بازار متناسب با ساخت شبکههای فرهنگ» نوشته دکتر حسین نورمحمدزاد (عضو هیئتعلمی دانشگاه یزد) و ثریا مکی نیری توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد.
وی ادامه داد: رویکرد جامعهشناسی مدرن به بازارها، بازار را مفهومی فراتر از مکان بازار میداند؛ و آن را واقعیتی از خریدار و فروشنده بهعنوان کنشگران بازار میداند که در آن به مبادله میپردازند. در این دیدگاه بازار محصول کنش انسانی افراد با یکدیگر است.
مدیراجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین تشریح کرد: در این رویکرد کنشها در شبکههایی سیال و درهمتنیده شکل میگیرند و روابط میان شبکههاست که بازار را به وجود میآورد. بر اساس این دیدگاه بازار فضایی است که شبکهها در آن حکشده و مکانیسم تبادل کالایی معین را فراهم میکنند؛ گرانوتر با افزودن محتواهای خویشاوندی و اعتماد به شبکهها نقش محتواهای میان روابط را نیز وارد محتوای بازار میکند.
وی ادامه داد: آنچه فوکویاما از آن تحت عنوان ارزشها و هنجارها در شبکههای بازار نام میبرد و پارسونز در نظریه فرهنگی خود ارتباط میان شبکههای اجتماعی را ناشی از حق انتخاب بین ارزشهای مختلف مطرح میکند، با وارد شدن چنین نظریاتی، شبکههای بازار با شبکههای اجتماعی مطرح در نظریات فرهنگگرایانِ ساختارگرا بسیار نزدیک میشود.
دلزنده توضیح داد: نزدیکی این مفاهیم مفهومی به نام فرهنگ دادوستد در بازار را در این پژوهش مطرح میکند، این مفهوم دلالت بر کنشگرانِ بازار، محتوا و حق انتخاب میان ارزشهای آنان در ارتباطاتشان برای مبادله کالا و اطلاعات در بازار دارد.
وی عنوان کرد: رویکرد فرهنگ دادوستد، بازار را مفهومی فراتر از مکان بازار مطرح میکند و درواقع فضای بازار مکانی برای جایگیری شبکههای دادوستد مطرح میشود، ازاینرو کالبد بازار باید طوری ساخته شود که شبکهها متناسب با الگو، محتوا و ارزشهای موجود در ارتباطات میانشان در آن جای بگیرند.
مدیراجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین خاطرنشان کرد: این کتاب در قالب 5 فصل با عناوین، پیشینه طراحی و پژوهش، روش و ساختار پژوهش و طراحی، مروری بر ادبیات موضوع، شناخت و تحلیل بازار عربها و بازطراحی ساخت کالبد بازار متناسب با شبکههای ساخت فرهنگ دادوستد طراحیشده است.
دلزنده در پایان یادآور شد: کتاب «فرایند طراحی بازار متناسب با ساخت شبکههای فرهنگ» با شمارگان هزار نسخه در 204 صفحه به بهای 25000 تومان و در قطع رقعی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشرشده است.