سه شنبه 28 فروردین 1403
 
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
برگزاری نشست عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه علم و پژوهش در دفتر ایسنا
تاریخ انتشار: سه شنبه 23 بهمن 1397

دانشگاه ها به عنوان اصلی ترین نهادهای تولید علم و پیشرو در عرصه پژوهش و فناوری، طی چهل سال پس از انقلاب اسلامی اقدامات شگرف و قابل توجهی داشته اند به طوریکه آمارهای جمع آوری شده از دوران قبل از انقلاب تاکنون با گذشته اصلا قابل قیاس نیست.

پیشرفت های علمی، افزایش ثبت مقالات خارجی و داخلی، افزایش دانشگاه ها در سراسر کشور، افزایش رشته ها و تخصص ها در کلیه علوم و ...بخشی از عملکرد چهل ساله انقلاب اسلامی در دانشگاه ها است.

بنابراین بر آن شدیم به مناسبت چهل سالگی انقلاب «عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه علم و پژوهش» را در دفتر ایسنا مورد بررسی قرار دهیم.

 جامعه باید با دانشگاه ارتباط داشته باشد

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: مسائل کمی در حوزه تحولات و پیشرفت های انقلاب بر هیچ کسی پوشیده نیست و با رصد چند آمار و ارقام مشخص می شود. در این چهل سال پس از انقلاب علاوه بر رشد کمی و افزایش دانشجویان و فضای فیزیکی دانشگاه ها، باید دید نگاه به دانشگاه ها قبل و بعد از انقلاب چه تغییری کرده است.

دکتر یعقوب محمدی فر عنوان کرد: در چهار دهه اخیر کشور توانسته در رتبه 16 جهان در حوزه تولید علم قرار گیرد و دنیا این مسأله را پذیرفته است و در حوزه پژوهشی اتفاقات خوبی داشته ایم. در دانشگاه های دنیا موضوع کارآفرینی به عنوان اصلی ترین و مهمترین مسأله مورد توجه قرار دارد که ما هنوز در این فاز عقب هستیم.

وی بیان کرد: وقتی درباره رتبه 16 دنیا در تولید علم گفته می شود باید بررسی کنیم که آیا در اقتصاد و استفاده از دانش و شرکت های دانش بنیان نیز همین رتبه را داریم؟ که پاسخ آن خیر است چرا که پیشرفت در حوزه علم را به تازگی آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از گله هایی که امروز از دانشگاه ها دارند این است که دانشگاه چقدر به دنبال حل مشکلات جامعه است که هنوز نهاد علم در کشور ما جوان است و نتوانسته خود را در کنار جامعه جا بیندازد.

محمدی فر تأکید کرد: اغلب دانشگاه های کشور از جامعه جدا و در مکانی به دور از جامعه ساخته شده اند که این برخلاف آن چیزی است که دنیا به آن رسیده و حصارها را برداشته تا از لحاظ فیزیکی و روانی جامعه با دانشگاه ارتباط داشته باشد تا دانشگاه مسائل مختلف جامعه را حل کند.

وی افزود: حرکت هایی در دانشگاه ها با ساخت ماهواره و پیشرفت های علمی ایجاد شده که توقع می رود دانشگاه ها در دهه چهارم انقلاب تبدیل به یک جنبش همگانی شوند و همه شئون جامعه را در بربگیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: یک زمانی از دانشگاه ها خواسته شد که جوانان را آموزش دهند و در مرحله دیگر به پژوهش توجه می شد که دانشگاه ها با اعتبارات مختصر خود تولیدات خوبی داشته اند و این نشان از آن دارد که دانشگاه های ما می توانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند به شرطی که حمایت شوند و زیرساخت های لازم در اختیار دانشگاه ها قرار داده شود.

دانشگاه بوعلی به سمت کارآفرینی در حرکت است

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا نیز دفتر ایسنا گفت: بزرگترین دستاوردی که بعد از انقلاب در حیطه علم داشتیم، اعتماد به نفسی است که پژوهشگران و علمای ما پیدا کردند که این همان نتیجه خودباوری و اعتماد به نفس است و به عنوان بزرگترین پارامتر برای پیشرفت پژوهش محسوب می شود.

دکتر غلامحسین مجذوبی افزود: در حال حاضر در کشور برای پیشرفت و انجام پژوهش وارد شده و به پژوهش می پردازیم که بعد از انقلاب تلاش خود را کرده ایم و با وجود مشکلاتی که در سر راه پژوهش وجود داشته، در برخی از زمینه ها موفق بوده ایم.

وی با بیان اینکه پژوهش حاصل سه پارامتر کنجکاوی، تحت فشار بودن و منفعت طلبی است، تصریح کرد: تحت فشار قرار گرفتن باعث ایجاد پژوهش در جامعه می شود همانگونه که با تحت فشار قرار بودن توانستیم در صنایع نظامی پیشرفت هایی خوبی نسبت به قبل از انقلاب داشته باشیم به طوریکه قبل از انقلاب قادر به ساخت یک فشنگ هم نبودیم اما اکنون قادر به ساخت تانک، موشک و ... هستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: چهل سال بعد از انقلاب زمان زیادی برای رشد و بالندگی کشور ما نیست به طوریکه 15 سال اول را در جنگ و دوران سازندگی گذراندیم و بیشتر پژوهش و پیشرفت های علمی ما از سال 72 به بعد به طور رسمی آغاز شد و می توان گفت، ما در 25 سال اخیر، جهش علمی خوبی داشته ایم.

وی منفعت طلبی را یکی از راه های رسیدن به پژوهش عنوان و تصریح کرد: سرمایه گذاران و کارخانه داران ما برای فروش بیشتر و سود بهتر، باید اقدام به پژوهش و تحقیقات کاربردی کنند تا در بازار رقابت با همکاران خود موفق باشند.

مجذوبی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از پژوهش حاصل رقابت است که ما در این بُعد ضعیف عمل کرده ایم چرا که صنایع رقابتی زیادی نداریم و آنجایی که باید خصوصی سازی صورت بگیرد، این امر محقق نشده و از طرفی دیگر بسیاری از صنایع بزرگ استان دولتی هستند که در اینگونه صنایع رقابتی وجود ندارد.

وی افزود: در استان همدان 1600 واحد تولیدی وجود دارد که از این میزان تنها 70 واحد دارای بخش R&D هستند که از این تعداد فقط 7 واحد در این زمینه فعال بوده و اعتقاد به پژوهش دارند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در زمینه انتشار مقاله عملکرد خوبی در دنیا داریم به طوریکه در سال 2018 همچنان رتبه 16 دنیا، رتبه دوم کشورهای غیرمتعهد و رتبه نخست کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده ایم که رتبه های افتخارآمیزی هستند.

وی تأکید کرد: از سال 77 تا کنون حدود 600 هزار مقاله توسط محققان کشور منتشر شده که قبل از انقلاب این میزان بسیار ناچیز بوده و بعد از انقلاب نیز تا حدود سال 2000 میلادی تعداد مقالات آنچنانی در مجلات بین المللی به ثبت نرسانده ایم و به یکباره با نرخ و شتاب فراوانی افزایش داشته ایم.

مجذوبی با اشاره به آمار خوب ایران در انتشار مقالات، خاطرنشان کرد: جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت دنیا است که به میزان همین یک درصد نیز در تولیدات مقالات حرفی برای گفتن داریم.

وی بااشاره به نقاط ضعف در برخی از آیتم های پژوهشی، عنوان کرد: کشور ما در حوزه اختراع بسیار ضعیف است به طوریکه رتبه پایینی در سطح جهانی داریم و ضعیف عمل کرده ایم به گونه ای که کره جنوبی 32 هزار اختراع به ثبت رسانده که این میزان در ایران به تعداد انگشتان دست است که با توسعه پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، این آمار روبه بهبود است.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: یکی از عللی که در حوزه اختراعات ضعیف هستیم این است که کپی رایت و عدم مالکیت معنوی در کشور ما وجود دارد و متأسفانه در ایران، افراد از افشای اختراعات خود می ترسند که امیدواریم این مشکل برطرف شود.

همدان در حوزه پژوهش حرف برای گفتن دارد

وی با بیان اینکه استان همدان در حوزه پژوهش حرفی برای گفتن دارد، عنوان کرد: جمعیت استان همدان، 2 درصد میزان کشور است که تولیدات علمی ما 2.4 تولیدات کشوری بوده که حدود 15 هزار مقاله تولید می شود که بیشترین میزان متعلق به دانشگاه بوعلی سینا و سپس دانشگاه علوم پزشکی است.

مجذوبی با بیان اینکه 75 درصد مقالات دانشگاه بوعلی سینا در سطح Q1و Q2قرار دارند، افزود: دانشگاه بوعلی سینا رتبه دهم را بین دانشگاه های جامع کشور به خود اختصاص داده است که در بُعد کیفیت مقالات منتشر شده رتبه سوم تا چهارم در کشور را دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل پیشرفت ما در تولید مقالات اینترنت است و در جامعه امروز همه کشورها در حال پیشرفت هستند و هر کشوری که از فرصت های خود به خوبی استفاده کند و نیروی انسانی را در این حوزه بهتر به کار گیرد، موفق تر خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه همه مقالات در دنیا کاربردی هستند، گفت: پایگاه های علم سنجی زیادی در دنیا راه اندازی شده که معیارهایی برای آنها در نظر گرفته شده است به طوریکه مثلا در اختراع به برخی از مقالات فناورانه گفته می شود و در آماری که اخیرا به چاپ رسیده فقط یک درصد از مقالات کابردی هستند و اینگونه نیست که همه مقالات در صنعت به کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه بوعلی سینا 20 محقق در زمینه مقالات فناورانه شناخته شده اند، تصریح کرد: درست است که دانشگاه و صنعت باید ارتباط داشته باشند اما هر کدام از این دو باید دو طرفه در این زمینه وارد شوند به طوریکه صنعت در صورت بروز مشکل به دانشگاه مراجعه کند و دانشگاهی که نتواند مشکل صنعت در جامعه را حل کند، کاربردی نخواهد بود.

مجذوبی با بیان اینکه انگیزه تأسیس دانشگاه بوعلی سینا توسط دکتر اعتماد، طرح معضلات استان بوده است، تأکید کرد: دانشگاه بوعلی با 10 هزار دانشجو، دو هزار و 500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی، 700 دانشجوی دکترا، 450 استاد، 130 دانشیار، 50 استاد با این پتانسیل علمی اگر نتواند مشکلی از مشکلات استان را حل کند خود ما نیز می گوییم که این دانشگاه به درد نمی خورد.

 

صنعت برای ارتقای محصولاتش سراغ دانشگاه بیاید

وی ادامه داد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه ارتباطی دو سویه است به طوریکه نمی توانیم به صنعت التماس کنیم که برای ارتقای محصولات شما به سراغ دانشگاه بیایند بلکه صنعت نیز باید به صورت خودجوش در این زمینه وارد شود.

این مقام مسئول افزود: بسیاری از اساتید ما ارتباطات خوبی با صنعت دارند و تحقیقات خرد و کلان زیادی انجام می دهند، همچنین در دانشگاه بوعلی مرکز رشد وجود دارد و 40 شرکت پیشرو و دانش بنیان مشغول هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی در حال حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است، تصریح کرد: دانشگاه کارآفرین طرحی نو در دنیا است که ما این موضوع را در دانشگاه بوعلی راه اندازی کرده ایم البته نباید فراموش شود که دانشگاه ها اداره کار و سازمان صنعت و معدن نیستند که کار تولید کنند بلکه باید فرهنگ کارآفرینی را در بین دانشجویان ایجاد کنند و خود دانشجویان نیز این فرهنگ را داشته باشند.

مجذوبی گفت: حدود 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه بوعلی سینا در مقطع کارشناسی، 86درصد فارغ التحصیلان مقطع ارشد و 94 درصد از فارغ التحصیلان مقطع دکترا این دانشگاه مشغول به کار هستند که رتبه ششم در کشور را از لحاظ اشتغال فارغ التحصیلان به خود اختصاص داده ایم.

وی افزود: بالاترین رشته های مشغول به کار در کشور مربوط به رشته مکانیک با 59 درصد و سپس رشته های برق، عمران و مکانیک در رشته های پایین است.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: علوم به دو بخش علوم پایه و کاربردی تقسیم می شوند که علوم پایه معمولا عمر زیادی دارند و علوم کاربردی عمر کوتاهی دارند به طوریکه در کشورهای پیشرفته بیشترین اعتبارات پژوهشی خود را صرف علوم پایه می کنند.

 

علوم پایه اساس بسیاری از علوم است

وی با بیان اینکه علوم پایه مبنا و اساس بسیاری از علوم است، یادآور شد: بسیاری از علومی که در طراحی ها و صنایع بزرگ استفاده می شود، از علوم پایه نشأت می گیرد.

مجذوبی تأکید کرد: در کشور ما باتوجه به شرایط موجود، اولویت با پژوهش های کاربردی است که البته باتوجه به نیاز صنعت باید صورت بگیرد.

وی بیان کرد: طی سالیان بعد از انقلاب در حوزه های داروسازی، هوافضا، نظامی، پزشکی، زیست فناور، ساخت سازه های بزرگ مانند تونل سازی، مترو، سدسازی، اتوبان و ... عملکرد خوبی داشته ایم اما در حوزه های خودروسازی، الکترونیک و ابزارهای اندازه گیری بسیار ضعیف هستیم به طوریکه ابزارهای اندازه گیری همانند میکروسکوپ یکی از الزامات تحقیقات پژوهشی است و تحریم ها باعث شده کیفیت پژوهش کاهش پیدا کند.

مجذوبی عنوان کرد: علاوه بر موارد گفته شده در صنایع هواپیماسازی، نساجی، لوازم برقی، مهندسی مواد، مهندسی پزشکی، لوازم خانگی ضعیف هستیم که باید نقاط ضعف و قوت خود را بسنجیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت و پزشکی وضعیت خوبی در سطح کشور داریم، گفت: تمامی خدمات پزشکی در سطح کشور به طور شایسته ای ارائه می شود و بیماران سرگردانی زیادی برای انجام درمان پزشکی در کشور نخواهند داشت.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا درباره رشته های موفق این مجموعه بیان کرد: ۳۳ درصد از تولیدات علمی دانشگاه بوعلی متعلق به رشته شیمی با ۱۹۰ مقاله از ۶۰۰ مقاله بوده و جایگاه اول را دارد و پس از آن رشته مهندسی با ۱۱۵ عنوان مقاله و رشته کشاورزی با ۸۰ عنوان مقاله جز رشته های برتر این دانشگاه هستند و پس از این رشته ها، مواد، برق، مکانیک و عمران موفقیت های خوبی داشته اند.

وی در پاسخ به سوال مهاجرت نخبگان از استان و کشور نیز گفت: کشور ما در لیست ۲۰ کشور مهاجرفرست دنیا نیست اما در آمار نخبگان و افرادی که معدل بالای تحصیلی دارند، از ۳۳۰ نخبه استان همدان، فقط ۱۰ درصد به خارج از کشور مهاجرت کردند و ۷۰ درصد این تعداد در تهران سکونت داشتهو ۱۵ درصد مابقی در سایر شهرهای کشور هستند.

مجذوبی با بیان اینکه دانشگاه های ما باید برای شرایط سخت تحریم نظریه دهند، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت دانشگاه های کشور را با دانشگاه های برتر جهانی مقایسه کنیم چرا که ما اول راه هستیم و راه طولانی برای طی کردن در پیش داریم.

وی اظهار کرد: در کشورهای غربی دانشگاه ها درآمدزایی دارند و اغلب توسط کمک های مردمی اداره می شوند به طوریکه بودجه دانشگاه ها به اندازه درآمد نفتی کشور ما است چرا که آنها به فکر سرمایه گذاری علمی هستند.

 دانشگاه ها نمی توانند شکل بازاری و تجاری به خود بگیرند

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان همدان نیز در دفتر ایسنا گفت: اگر بخواهیم دستاوردهای آموزش عالی را بررسی کنیم می بینیم که بعد از وقفه ای که در حوزه انقلاب فرهنگی رخ داد، دانشگاه ها در کنار جامعه قرار گرفتند.

دکتر محمود تعجبی افزود: دانشگاه ها نمی توانند شکل بازاری و تجاری به خود بگیرند و مشکلات جامعه را برطرف کنند بلکه صنعت باید به دنبال دانشگاه ها بیاید.

وی تأکید کرد: آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی دوره های مختلفی را پشت سر گذاشت به طوریکه در دوره ای وظیفه آموزش را برعهده داشت و براساس سیاست های کلان کشور آموزش ها، توسعه پیدا کرده و دانشگاه ها متنوع شدند و زیرنظام های آموزشی باتوجه به نیاز روز جامعه ایجاد شدند که دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی برای تربیت نیروهای ماهر و آچار به دست برای نیاز بازار و اشتغال ایجاد شد چرا که در دوره ای، کشور به این نتیجه رسید که کارشناسی و کارشناسی ارشد، دیگر پاسخگوی نیاز کشور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه امروزه اشتغال اولویت اول خانواده ها و دولت در جامعه است، تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی با عمری ۲۵ ساله مولود انقلاب است و رسالت این دانشگاه به گونه ای بوده که هرزمان که کاری از آن خواسته شده در کنار جامعه بوده است.

رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان همدان عنوان کرد: دانشگاه هم در دوران جنگ در مسائل تحقیقاتی و راهبردی و پس از جنگ نیز در دوران بازسازی و سازندگی در کنار صنعت به بازسازی کشور مشغول بوده است و توانسته نیاز جامعه را در حد توان خود پاسخ دهد.

وی بااشاره به نقاط ضعف دانشگاه علمی- کاربردی، تصریح کرد: نارسایی ها در دانشگاه ها نباید نادیده گرفته شود به طوریکه ما ضعف بسیاری در تجهیزات آزمایشگاهی داریم.

 آموزش جدای از اقتصاد نیست

تعجبی بیان کرد: ما فراز و نشیب زیادی در اقتصاد داریم و آموزش نیز جدای از اقتصاد نیست، هر زمانی که اقتصاد توسعه پیدا کند، آموزش نیز بهبود می یابد چرا که این دو به صورت تعاملی همدیگر را توسعه می دهند.

وی افزود: رسالت آموزش عالی در دوره های مختلف متفاوت شده است به طوریکه در دوره ای گفته می شد دانشگاه ها آموزش محور باشند، در دوره ای به پژوهش محور شدن دانشگاه ها تأکید شد و اکنون نیز از دانشگاه ها کارآفرین بودن را می خواهند که دانشگاه ها در حال تطبیق دادن خود با شرایط روز هستند و آموزش های مهارتی در دانشگاه ها تدریس می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دانشگاه علمی- کاربردی با ربع قرن فعالیت در دو مقطع کاردانی و کارشناسی فارغ التحصیل به جامعه ارائه داده و جزو دانشگاه های منعطف است به طوریکه رشته های این دانشگاه باتوجه به نیاز جامعه و نیاز دانشجو، تدریس شده و تقاضامحور است.

وی اضافه کرد: سرعت تغییرات ما در جهان بسیار بالا است و دانشگاه علمی- کاربردی با انعطاف بالا، خود را همسو با تغییرات و نیازهای جامعه تغییر می دهد و پاسخگوی نیازهای جامعه است.

تعجبی تصریحکرد: رسالت ما در دانشگاه علمی- کاربردی تولید علم و گسترش مرزهای دانش نیست، گرچه در این مسیر گام هایی برداشته شده و در تولید مقاله و چاپ کتاب افتخارات بسیاری داشته ایم اما مأموریت اصلی ما ایجاد مهارت در دانشجو است به طوریکه به دنبال توسعه و ارتقای صنعت هستیم.

وی افزود: ما به دو شکل می توانیم مراکز علمی و کاربردی ایجاد کنیم، گونه ای در جوار مرکز و گونه ای در کنار بخش خصوصی که از این دو طریق هم به صنعت و هم به متقاضیان پاسخ داده می شود.

رئیس دانشگاه علمی- کاربردی همدان تصریح کرد: به دنبال ایجاد تفاهم نامه با دانشگاه های مادر برای ایجاد مهارت آموزی و جذب دانشجویان در بازار هستیم.

وی با بیان اینکه اگر در دانشگاهی تولید ایده رخ ندهد آن دانشگاه مرده است، افزود: دانشجویی که در خارج از دانشگاه بتواند اشتغالی ایجاد کند که به درد جامعه بخورد، موفق خواهد بود و دانشگاهی موفق است که در درجه اول تمام نیازهای منطقه خود و در درجه دوم نیازهای کشور را برطرف کند.

وی تأکید کرد: درست است که دانشگاه باید دانشجو را برای بازارکار آماده کند اما وظیفه سایر ادارات چه می شود؟ همه انتظارات را نباید از دانشگاه ها داشت چرا که برخی گلایه دارند که چرا ۴ میلیون فارغ التحصیل بیکار در جامعه داریم؟ پس بقیه ارگان ها در این چندسال چه کاری انجام می دادند؟

 رتبه برتر همدان در مدیریت سکته حاد مغزی و قلبی

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه حوزه سلامت یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی و زیرساخت های عمرانی پیشرفت خوبی داشتیم به طوریکه ساخت بیمارستان های پیشرفته در شهرستان ها، ساخت مرکز جامع تحقیقاتی سرطان، بیمارستان مجهز بخش سوختگی بعثت و ... در حوزه زیرساخت های پزشکی در استان همدان صورت گرفته است.

جعفر شاهرخی عنوان کرد: در دورانی پزشکان هندی در کشور ما کار طبابت بر بیماران را انجام می دادند و امروزه دانشجویان هندی در حوزه بین الملل در دانشگاه های ما مشغول فراگیری دروس مربوط به پزشکی هستند.

وی تصریح کرد: معاونت اجتماعی این مجموعه در کل کشور موفق به کسب رتبه اول کشور شده که اتفاق خوبی در سطح کشور است و پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی افزود: از سال ۵۷ تا ۹۷ بیش از ۸۰۰ باب واحد بهداشتی در حوزه علوم پزشکی ایجاد شده و رشد امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۵ سال ارتقاء یافته است.

شاهرخی عنوان کرد: رشد درصد واکسیناسیون در استان همدان از ۴۰ درصد به ۹۹ درصد بوده، میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۸۰ در ۱۰۰۰ به ۱۳.۶ و میزان مرگ و میر مادران باردار از بیش از ۱۰۰ مورد به ازای ۱۰۰۰ زایمان به کمتر از ۲۰ مورد رسیده به طوریکه سال گذشته موردی نداشتیم و امسال فقط یک مورد در بیمارستان بوعلی و یک مورد در بیمارستان علوم پزشکی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: کاهش درصد زایمان توسط افراد دوره ندیده از بیش از ۵۰ درصد به صفر رسیده که این مسأله هم باعث مرگ مادر و هم نوزاد می شد، افزایش درصد اماکن عمومی دارای معیارهای بهداشتی شهری به ۹۹ درصد رسیده و با ایجاد سامانه یکپارچه بهداشتی(سیب) اطلاعات ۹۵ درصد جامعه استان همدان به ثبت رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در مدیریت سکته حاد قلبی و سکته حاد مغزی موفق به کسب تندیس های برتر در این زمینه شده است.

 عملکرد چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان

مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تغییرات دانشگاه علوم پزشکی نسبت به قبل از انقلاب بسیار ملموس است به طوریکه تعداد زیادی از دانشجویان پاکستانی و هندوستانی برای ادامه تحصیل در حوزه پزشکی در استان همدان متقاضی هستند.

دکتر سیدمحمدصادق حسینی افزود: توسعه خدمات پزشکی در مناطق محروم، توسعه و ایجاد شبکه های بهداشتی و درمانی، افزایش فرهنگ سلامت جامعه، افزایش امید به زندگی و افزایش سلامت مادران و نوزادان، افزایش و توسعه کارخانه های داروسازی و بهبود واکسیناسیون ها در کشور، بخشی از پیشرفت های علوم پزشکی بعد از انقلاب بوده است.

وی به بیان آمار مقایسه ای از سال ۵۷ تا ۹۷ پرداخت و تأکید کرد: در سال ۵۷ تعداد ۶۰ دانشجوی پزشکی در سه رشته پزشکی، بهداشت و پرستاری مشغول به تحصیل بودند که اکنون به ۶ هزار و ۵۸ دانشجو در ۱۳۰ رشته مقطع افزایش پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: اکنون در همدان ۱۰ رشته فقط در حوزه دندانپزشکی و دستیاری دندانپزشکی با ۱۰۴ دانشجو و ۱۹ رشته تخصصی پزشکی داریم که درصدد افزایش این میزان هستیم و ۳۵۹ دانشجوی تخصص در استان مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۲۹ رشته در مقطع ارشد، ۱۲ رشته درphd و۲ رشته در فوق تخصصی فعال است.

وی افزود: ۴۵۳ عضو هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به تدریس هستند که یکی از اقدامات ما تغییر هرم هیئت علمی است به طوریکه نسبت مربی به استادیار و استاد در حال تغییر است.

مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: در افزایش فضاهای بیمارستانی، در اعتباربخشی ها رتبه های بالایی را به دست آوردیم و در شاخص های مراکز درمانی تعداد فضاهای مراکز درمانی از ۳۶ هزار و ۴۰۰ مترمربع به ۱۵۷ هزار مترمربع ارتقاء یافته است.

وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی روند خوبی در حوزه های درمانی، پزشکی، آموزشی، پژوهشی داشته و آینده خوبی برای این مجموعه پیش بینی می شود.

وی افزود: در بخش آموزشی طی سال های مختلف پیشرفت خوبی را شاهد بوده ایم که امیدواریم در بخش پژوهشی نیز پیشرفت های لازم را کسب کنیم.

 

ارسال نظر:
نام:
 
پست الکترونیکی:
   
آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: