چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
تلاش برای تبدیل جشنواره‌ی منطقه‌ای شعر ابن‌حسام به یک جشنواره‌‌‌ی ملی
تاریخ انتشار: سه شنبه 7 اسفند 1397

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ، 6 اسفندماه اختتامیه جشنواره منطقه ای شعر ابن حسام با حضور دکتر علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی و مسوولان استانی در شهرستان بیرجند برگزار شد.

دکترعیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: مایه سربلندی و افتخار است که سرزمین ایران زمین میراث گرانقدر و سرمایه پایان ناپذیر در گنجینه دارد و این مختص به یک منطقه خاص نیست بلکه در سراسر آسمان این پهنه گسترده، ستارگانی درخشان با پرتو افشانی خود راه را بر رهروان و پویندگان علم و حقیقت روشن ساخته ‌اند.

وی افزود: باید با بزرگداشت اندیشه و آثار این بزرگان ضمن معرفی آن‌ها به تمامی نسل ‌ها، در پاسداشت تلاش‌ها و مرارت ‌های آنان کوشا باشیم و الگوی مناسبی را از آنان برای آیندگان ترسیم کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شکاف بین جوانان و مفاخر ملی است، تصریح کرد: اگر خراسان بزرگ و جغرافیای آن امروز همچون نگینی در این کره خاکی می‌درخشد به دلیل وجود سرمایه‌های ارزشمندی همچون ابن حسام خوسفی است.

دکترعلیزاده با اشاره به اینکه قطعا تاریخ قصور و بی تفاوتی ما را درباره معرفی اسطوره های مان بر ما نخواهد بخشید، افزود: آنچه این شخصیت ارزشمند را از سایرین متمایز می‌سازد آن است که به واسطه مناعت طبع علی رغم تبحری که در سرودن قصیده داشت ولی هیچ گاه این هنر را در ستایش حاکمان زمان خود به خدمت نگرفت و به مدح و منقبت اهل بیت(ع) پرداخت و شاید به درستی در حق او باید گفت که هنر عشق این شاعر ناشناخته دیار گل ‌های نرگس بود نه کسب و کار او.

وی گفت: تلاش در راستای تبدیل این جشنواره به جشنواره‌ای ملی و در صورت امکان بین‌المللی، تعریف و اجرای رویدادهای متنوع فرهنگی با محوریت شهر بیرجند شخصیت ابن حسام، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی و تلاش در راستای گنجاندن مفاخری همچون ابن حسام در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از جمله پیشنهادات برای بهتر برگزار شدن این جشنواره است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: راه‌اندازی بنیاد فرهنگی، پژوهشی ابن حسام با هدف حمایت از آثار مرتبط با ایشان در سطح ملی و بین‌المللی و اهتمام ویژه مسئولان و متولیان میراث فرهنگی و گردشگری به مرمت شایسته، نگهداری و توسعه آرامگاه ابن حسام خوسفی از دیگر پشنهادات است که امید است مورد توجه قرار گیرد.

جلال‌الدین صادقی نیز در این مراسم اظهار کرد: ایران، مهد شعر و شاعران است و شعر پا به پای ایران حرکت کرده است.

وی ادامه داد: نام ایران با شعر پیوند دارد و انقلاب اسلامی نیز وامدار شعر است و سروده‌های انقلابی، شعر انقلاب را به نمایش گذاشته است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ابن حسام خوسفی شاعر آیینی است که نه تنها شاعر بلکه عارف به حقی بوده است، تصریح کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت سازمان‌های دیگر تلاش می‌کند تا با برگزاری جشنواره منطقه ‌ای شعر ابن حسام، این شخصیت را در سطح ملی معرفی کرده تا در سطح بین ‌المللی نیز معرفی شود.

صادقی بیان کرد: ابن حسام خوسفی این پتانسیل را دارد که برند فرهنگی خراسان جنوبی باشد اما تحقق این امر مهم نیازمند همکاری و تلاش تمام مسئولان و ارگان ‌ها است.

وی افزود: جشنواره منطقه ‌ای شعر ابن حسام برای دومین سال متوالی حاصل کار مشترک بین سازمانی با مشارکت همه سازمان‌ها و بخش خصوصی است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت نامناسب مقبره این شاعر گرانقدر، یادآور شد: آرامگاه ابن حسام در تراز مقام والای این شاعر نیست که درخواست می‌شود مسئولان به این مقره بیشتر توجه کنند.

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید جلساتی برای فرهیختگان و شاعران استان برگزار کنند تا مردم بیشتر با این شخصیت‌ها آشنا شوند.

راشد محصل بیان کرد: بیش از ۵۰۰ منظومه دینی وجود دارد که اغلب این منظومه‌ها برگرفته از خاوران نامه است.

وی با بیان اینکه تذکره‌ها بخشی از زندگی این حسام را دربرگرفته است، افزود: ادبیات بهترین وسیله ارتباط بین مردم و زبان بین نسل‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به قناعت، اخلاق خوب و وارستگی ابن حسام خوسفی با اشاره به نقش پررنگ جهاددانشگاهی درمعرفی این شخصیت، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید جلساتی برای فرهیختگان و شاعران استان برگزار کنند تا مردم بیشتر با این شخصیت‌ها آشنا شوند.

راشدمحصل گفت: اثر خاوران نامه این حسام خوسفی نشان دهنده این امر است که این شخصیت به خوبی با مضامین قرآنی و روایی آشنا بوده و چهره واقعی او را به تصویر کشیده است.

حمید مرادی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز گفت: امیدواریم با مساعدت معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دیگر همکاران جهاد دانشگاهی کشور شاهد مصوب شدن کنگره ملی شعر ابن حسام در آینده نزدیک باشیم چراکه ابن حسام فراتر از منطقه‌ای است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: برگزاری این گونه جشنواره‌ها می‌تواند گام مؤثری در معرفی شخصیت شاعرانی مانند ابن حسام در کشور باشد، چرا که ابن حسام یگانه و بی‌نظیر در روزگار خود بوده و اولین سراینده شعر آئینی در کشور است.  

وی با بیان اینکه خاوران نامه ابن حسام نمونه‌ای از آثار برجسته این شاعر است که رشادت‌های امام علی (ع) را به تصویر کشانده است، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی شخصیت ابن حسام به عنوان یک چهره ملی و بین‌المللی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در جشنواره منطقه‌ای ابن حسام امسال تلاش شده بر کیفیت آثار افزوده و از کمیت آن کاسته شود و علاوه بر بخش شعر، در بخش مقاله نیز چندین اثر به دبیرخانه ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت.  

مرادی با بیان اینکه 400 اثر شعر و مقاله به این جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: اشعار رسیده به دبیرخانه از استان‌های چهار محال‌وبختیاری، گیلان، مازندران، گلستان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان، قم، لرستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و … بوده و اشعار دریافتی در بخش جنبی نسبت به سال گذشته از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه آثار در سه بخش آزاد، جنبی و پژوهش بود، افزود: سال گذشته طی برگزاری این جشنواره، درخواست دبیرخانه دائمی و کارگروهی به نام ابن حسام در استان را ارائه کردیم که برای امسال با دبیرخانه دائمی موافقت شد.  

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: از مسئولان استانی و شهرستان خوسف انتظار داریم روزی به نام ابن حسام نام‌گذاری شود تا همزمان با این روز جشنواره منطقه‌ای شعر ابن حسام را برگزار کنیم.

مرادی تصریح کرد: امیدواریم با مساعدت معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دیگر همکاران جهاد دانشگاهی کشور شاهد مصوب شدن کنگره ملی شعر ابن حسام در آینده نزدیک باشیم چراکه ابن حسام فراتر از منطقه‌ای است.

وی با درخواست از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یادآور شد: کتاب خاوران نامه ابن حسام نیازمند حمایت‌هایی برای چاپ است که امیدواریم تمهیدات لازم فراهم شود تا این کتاب نفیس در اختیار مردم قرار گیرد.

 در این مراسم از تمبر یابود این جشنواره و جلد کتاب "صهبای نرگس 2" رونمایی شد. در این کتاب گزیده اشعار افراد شرکت کننده در این جشنواره چاپ خواهد شد. 

در پایان این جشنواره از 12 اثر برگزیده تجلیل شد.

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: