پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
بازدید از سایت دفن پسماند شهر
تاریخ انتشار: چهار شنبه 15 اسفند 1397

جمعی از دانشجویان جهاددانشگاهی و انجمن علمی زیست شناسی دانشگاه بوعلی سینا به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در قالب کارگاه آموزش نحوه برخورد با پسماند از سایت دفت پسماند بازدید کردند.

 

مسئول سایت پردازش و دفع پسماند شهرداری همدان از دفن روزانه حدود ۷۰۰ تن پسماندهای مربوط به شهر همدان و ۲۰۰ تن زباله‌های ارسال شده از دیگر مناطق از جمله بهار، رزن، مریانج، قروه درجزین و مهاباد در محل دفن پسماند همدان خبر داد.
رضایی با بیان اینکه هر سایت دفن پسماند باید قابلیت ۱۰ تا ۱۵ واحد زباله را داشته باشد، ظرفیت‌های مرکز دفن زباله همدان را بسیار خوب و فوق‌العاده دانست.

وی اظهار کرد: در سال ۶۰ محل دفن زباله‌های همدان مکان‌یابی شد و طی این ۳۷ سال، ۲۳۰ هکتار زمین توسط شهرداری برای دفن زباله‌ها اختصاص یافت.

رضایی ادامه داد: خاک و بستر این مکان از شرایط خوبی برخوردار بوده و جنس آن از رُس است و همچنین چاه این سایت بالای ۴۰ متر عمق داشته و خاک آن از نظر هیدرولیژی و بستر، درجه یک است.

وی با بیان اینکه محل دفن زباله‌ها به سه درجه تقسیم می‌شود، عنوان کرد: زباله‌هایی که شیرابه بسیاری دارند، جزء درجه اول قرار می‌گیرند و زباله‌هایی که شیرابه کمتری دارند، در رتبه دوم و زباله‌های فاقد شیرابه نیز درجه سوم هستند. 

مسئول سایت پردازش و دفع پسماند شهرداری همدان با اشاره به اینکه طبق قانون مدیریت پسماند، هر یک از تولید‌کنندگان زباله وظیفه دفن آن را دارند، گفت: وظیفه دفن پسماندهای شهری با شهرداری است.

وی تصریح کرد: سایت پسماند زباله همدان نیز تا چند سال آینده قابلیت دفن زباله‌ها را دارد و روزانه حدود ۷۰۰ تن پسماندهای مربوط به شهر همدان و ۲۰۰ تن زباله‌های ارسال شده از دیگر مناطق از جمله بهار، رزن، مریانج، قروه درجزین و مهاباد در آنجا دفن می‌شود.

رضایی با اشاره به طبقه‌بندی پسماندها نیز خاطرنشان کرد: زباله‌ها به ۵ دسته از جمله عادی، صنعتی، کشاورزی، پسماندهای ویژه و بیمارستانی تقسیم می‌شوند که پسماندهای عادی در خانه تولید می‌شود.

وی در این‌باره ادامه داد: پسماندهای ویژه مانند زباله‌هایی که خطر انفجار، اشتعال، خورندگی، بیماری‌زا و رادیو اکتیوی دارند، نیازمند دقت و تخصص بیشتری هستند و پسماندهای بیمارستانی نیز باید با روش‌های خاص و استاندارد دفع شود.

رضایی اضافه کرد: روش دفع زباله‌های بیمارستانی به صورت گودبرداری و دفن آنها است که برای ضدعفونی کردن نیز از مقداری آهک استفاده می‌کنیم به‌طوریکه با این روند روزانه 5.5 تا 6 تن پسماندهای بیمارستانی دفن می‌شود و سایت پسماند افزون بر همدان، دفن زباله‌های بیمارستانی شهرستان رزن، بهار و شرکت عصر نو را هم بر عهده دارد.

وی با اشاره به ۳ روش اصلی دفن زباله‌ها بیان کرد: روش‌های سطحی، ترانشه‌ای و سراشیبی، ۳ روش اصلی دفن زباله محسوب می‌شود که در حال حاضر متداول‌ترین آنها، روش سراشیبی و پرهزینه‌ترین روش ترانشه‌ای است.

مسئول سایت پردازش و دفع پسماند شهرداری همدان اظهار کرد: روش‌های از بین بردن زباله، دایجستر، دفن، سوزاندن و دیگر روش‌ها است که در حال حاضر استان همدان از روش دفن استفاده می‌کند و قابلیت تفکیک زباله‌ها را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر فرهنگسازی تفکیک زباله‌ها توسط مردم، باید تشویق و تنبیه برای آنها درنظر گرفته شود، گفت: کشور می‌تواند افزون بر فرهنگسازی تفکیک زباله‌ها، همانند سایر کشورها تنبیهی برای آن دسته از افراد که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند، درنظر بگیرد و در صورت انجام نیز آنها را تشویق کند.
 
کارشناس محیط زیست نیز در این بازدید با بیان اینکه گاز متان مخرب‌تر از دی‌اکسید کربن است عنوان کرد: متان ۲۰ برابر دی‌اکسید کربن مخرب بوده و یکی از آثار آن ایجاد گرمایش جهانی در سراسر نقاط است به‌طوریکه در برخی از مناطق موجب بارش‌های فصلی و بروز سیل و در دیگر مناطقی چون ایران موجب خشکسالی شدید می‌شود.

رضایی تصریح کرد: گاز متان موجب تغییرات اقلیمی می‌شود که متاسفانه در کشور ما با تغییرات اقلیمی بارش باران از ۳۰۰ به ۱۸۰ میلی‌متر رسیده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل خطرناک برای محیط زیست، شیرابه پسماند‌ها است که بهترین راه حل آن مکان یابی مناسب برای دفن زباله بوده به‌طوریکه مکان دفن باید فاصله طولانی با آب‌های زیرزمینی داشته و بستر خاک آن هم از جنس رس باشد تا مانع از نفوذ شیرابه به عمق زمین و آب‌های زیرزمینی شود.

رضایی با اشاره به اینکه مدیریت سایت زباله یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری است، خاطرنشان کرد: در کشورهای ژاپن و سوئد از دستگاه زباله سوز به علت نبود مکان مناسب استفاده می‌شود در صورتی که استرالیا با وجود اراضی و بایرهای فراوان از روش دفن زباله استقبال می‌کند و این روش نیز مورد استفاده کشور ایران است‌.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا شهرهای حومه همدان زباله‌های خود را دفع نمی‌کنند گفت: با توجه به آلودگی بیش از حد زباله‌ها اکر یک مکان آلوده شود بهتر از آلوده شدن تمام نقاط شهر بوده و مدیریت دفن زباله در یک مکان با کیفیت‌تر از پراکنده بودن مراکز آن است و همچنین یافتن مکانی که معیارهای دفن را داشته باشد کاری سخت و دشوار است.

این کارشناس محیط زیست افزود: پسماندهای عفونی یکی از زباله‌های بسیار خطرناک است که با نفوذ شیرابه‌های آن به آب‌های زیر زمینی مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد به همین علت سازمان محیط زیست بیمارستان‌های سطح شهر را ملزم به تفکیک پسماندهای عفونی از عادی کرده است.

رضایی در پایان اضافه کرد: این پسماندها پس از تفکیک در  دمای ۱۳۰ درجه سامتی‌گراد صدعفونی شده و دفن می‌شوند.
 
 
 

 

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: