کتاب «سیاست های تأمین مسکن-تجارب جهانی و ایران» توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به بازار کتاب عرضه شد
Alternate Text
تاریخ انتشار: شنبه 3 مهر 1395 بازدید: 2502

 به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی کتاب سیاست های تأمین مسکن-تجارب جهانی و ایران تألیف علی قاسمی (مدرس دانشگاه) و دکتر حامد قادرمرزی ( عضو هیات علمی دانشگاه کردستان) و با مقدمه‌ای از پروفسور پرویز کردوانی استاد ممتاز جغرافیای دانشگاه تهران و پدر علم کویر شناسی ایران منتشر شد.

از میان عناصر عمده و کلیدی تشکیل دهنده کانون‌های زیستی، مسکن به عنوان متعالی‌ترن و تکامل یافته‌ترین شکل کانون‌های زیستی چه به لحاظ کمیت و وسعت و چه به لحاظ عملکرد است.

مشکل مسکن و سر پناه امن و مطمئن در همه کشورهای پیشرفته دنیا وجود دارد، ولی در کشورهای در حال توسعه، به دلایلی همانند؛ رشد سریع جمعیت و شهر نشینی، فقدان منابع مالی کافی و مهاجرت، کمبود نیروی متخصص، نداشتن سیاست گذاری و مشکلات عرضه زمین به صورت بحرانی درآمده است. به طوریکه خرید ( حتی ارزان‌ترین) مسکن نیز از توان مالی بسیاری از خانوارهای شهری جهان سومی خارج است.

کمبود واحد مسکونی باعث بوجود آمدن بحران و ناهماهنگی در کل سیستم زندگی اجتماعی و مانع رشد سالم خانواده خواهد بود و از آن‌جا که داشتن مسکن امری است اجتناب ناپذیر، باید اقدامات قاطعی به عمل آید تا به موجب قوانین اجتماعی برای گروه‌های مختلف درآمدی امکان برآورد خواست‌ها و توقعاتی که از مسکن دارند، فراهم آید.

کتاب « سیاست‌های تأمین مسکن- تجارت جهانی و ایران» کتابی در حوزه مسکن ایران، کشورها و دیگر مناطق جهان است. این کتاب با رویکرد آموزشی نگارش شد.تأمین مسکن مناسب، در کشورهای مختلف با توجه به شرایط بازار مسکن و میزان نیاز به مسکن و دیدگاه دولت‌های حاکم برای تخصیص فضا و امکانات متفاوت است. کتاب حاضر از یک سو با بهره‌گیری از آمار، جداول و داده‌های کمی و کیفی و از سوی دیگر با بهره‌گیری از منابع معتبر و متعدد داخلی و خارجی برای دانشجویان و علاقه‌مندان بخش مسکن، می‌تواند مفید و سودمند باشد. هدف این کتاب بررسی ویژگی‌ها، سیاست‌ها، خط مشی‌ها و راهکارهای بخش مسکن در ایران در قالب برنامه‌های عمرانی( قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) و توسعه ( بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) است. همچنین ویژگی‌های بخش مسکن در مناطق و کشورهای مختلف جهان (اعم از توسعه یافته و در حال توسعه) نیز بررسی شده است.

کتاب حاضر شامل نه فصل در حوزه مسکن است. فصل اول کتاب، تشریح مفاهیم، تعاریف و کلیات برنامه‌ریزی مسکن و ساختمان، شاخص‌های مسکن، ویژگی‌های مسکن، حوزه‌های مرتبط با مسکن و عوامل اثر گذار در بازار زمین و مسکن را در بر دارد.فصل دوم، به جایگاه بخش مسکن در مناطق و کشورهای توسعه یافته جهان و اهداف، خط مشی‌ها و مشکلات آن‌ها پرداخته است. فصل سوم، جایگاه مسکن در مناطق و کشورهای در حال توسعه جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. فصل چهارم، جایگاه مسکن در برنامه‌های عمرانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ( ویژگی‌ها، خط مشی‌ها،سیاست‌ها، مشکلات، و ارزیابی سیاست‌های زمین شهری) در حوزه مسکن و ساختمان را مورد بررسی قرار داده است. در فصل پنجم کتاب، جایگاه مسکن در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب ( وضعیت مسکن و ساختمان در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی (1367-1357) و خط مشی‌ها و برنامه‌های کلان حوزه مسکن در شهرها و روستاهای کشور از برنامه اول توسعه (1368) تا پایان برنامه پنجم توسعه (1393) مورد بررسی قرار گرفت. فصل ششم به سیاست‌های حاکم بر مسکن حاشیه‌نشینان و سکونتگاه‌های غیر رسمی در برنامه‌های توسعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تجارب جهانی کشورها در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و نقش دولت‌ها در تأمین مسکن مناطق حاشیه‌ای با اسکان غیررسمی پرداخته است. فصل هفتم کتاب خط مشی‌ها و سیاست‌های کلان بخش مسکن در کشورهای توسعه یافته جهان (با تأکید بر کشورهای اروپایی) را مورد بررسی قرار داد. فصل هشتم، به ساختار و سیاست‌های کلی بخش مسکن و همچنین برنامه‌ها و طرح‌های پیش روی بخش مسکن در ایران پرداخته است.فصل نهم و پایانی کتاب( با توجه به این که مدل‌ها و شاخص‌های مسکن یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین ابزار در برنامه ریزی مسکن و ساختمان است) به بررسی مدل‌ها و شاخص‌ها در حوزه زمین و مسکن پرداخته است.

چاپ نخست کتاب« سیاست‌های تأمین مسکن-تجارب جهانی و ایران »در 390 صفحه و به بهای  180000ریال توسط سازمان انتشارت جهاددانشگاهی به بازار نشر عرضه شده است.