نشست چالش‌های اجتماعی مسئله حجاب و عفاف در تبریز برگزار شد
Alternate Text
تاریخ انتشار: سه شنبه 27 تیر 1402 بازدید: 293

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، در این نشست، با اشاره به تاریخچه حجاب در ادیان مختلف گفت: هم‌اکنون در واتیکان و روم هیچ خانم کاتولیکی را نمی‌توان یافت که حجاب نداشته باشد، چراکه حجاب مورد تاکید همه ادیان است.

وی با بیان این‌که تمامی ادیان نگاه مقدسی به نهاد خانواده داشته‌اند که نمونه‌ آن را می‌توان در تورات، تلمود، انجیل و همچنین دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی برای هدایت بشر یافت.

نظری، با اشاره به وجود ارزش‌هایی چون بوسیدن دست پدر و پای مادر، خدمت به همسر و... در ادیان مختلف به دلیل ارزشمند بودن نهاد خانواده، یادآور شد: مبنای نهاد خانواده از ابتدای خلقت بر حیا استوار شده و حیا نیز در ذات انسان قرار داده شده و امری فطری است که هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که توازنی منطقی بین عقل و حیا وجود داشته و حجاب نیز تجلی بیرونی حیای درونی بشریت است، خاطرنشان کرد: حجاب برای ما یک امر فطری، ملی و همچنین دینی است و هیچ شک و شبهه‌ای در ضرورت رعایت آن وجود ندارد.

وی با گذری به مسئله حیا در تاریخ ادیان مختلف، تاکید کرد: این مسئله قبل از اسلام نیز در یهودیت و مسیحیت وجود داشته و ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن نوشته که ایرانیان و یهیودیان حجاب را تاج شرافت و کرامت می‌دانستند. البته شهید مطهری برداشت خاصی از این سخن دارد و معتقد است یهود اصرار به خانه‌نشینی زن دارد اما اسلام اینگونه نیست و حجابی که یهود هدایت می‌کند با حجاب مورد نظر اسلام، متفاوت است.
تاکید دین اسلام در مورد فریضه حجاب

نظری، در ادامه سخنانش به تاریخچه حجاب و عفاف در دین اسلام اشاره کرد و گفت: قرآن، آخرین نسخه هدایت بشری است که در سوره نور، سوره احزاب، سوره نساء به فریضه حجاب اشاره و به زنان پاکدامنی چون حضرت مریم، آسیه و دختران شعیب نیز اشاره کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به این‌که گاه با بحث حجاب برخورد آنارشیسمی علمی می‌شود، گفت: هیچ اندیشمند و انسان عاقلی قماربازی علمی نمی‌کند و کسی که قدرت علمی ندارد نباید در این رابطه سخن بگوید.

وی با تاکید بر این‌که ائمه اطهار(ع) انتخاب شدند تا فرعیات دین و مفسر قرآن کریم باشند، اضافه کرد: حجاب ریشه در دین و مکتب ما دارد و ضرورت و جایگاه آن به صراحت بیان شده است؛ همچنین ۹۰ درصد وصیت شهدا نیز در مورد ضرورت رعایت و حفظ حجاب است.

نظری، با بیان این‌که بررسی سیر تاریخی حجاب و عفاف در ادیان مختلف و به ویژه دین اسلام می‌نمایاند که هیچ شکی در ضرورت حجاب وجود ندارد، یادآور شد: شرط و لازمه‌ زندگی اجتماعی، مدارا با یگدیگر و آزادی انسان‌ها همان قانون است که باید توسط افراد جامعه رعایت شود، حجاب نیز قانون کشور بوده و باید حرمت و جایگاه آن نگه‌‌داشته شود، وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
باربی و لولیتا نمونه‌ای از عملیات دشمن برای انقلاب جنسی است

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش به پشت‌پرده‌ی طراحی‌ها و عملیات دشمنان حجاب و عفاف پرداخت و گفت: مدنظر اینان انقلاب جنسی است و به این حوزه به عنوان یک پروژه نگاه کرده و عملیات‌های مختلفی را در این رابطه پیاده می‌کنند که عروسک‌های باربی و لولیتا نمونه‌ای از آن است.

وی با هشدار نسبت به استفاده دشمنان حجاب و عفاف از هوش مصنوعی، بر ضرورت بهره‌گیری از این امکان در راستای ترویج حجاب و عفاف تاکید کرد.

در پایان نشست حاضران سوالات و نکته نظرات خود در حوزه حجاب و عفاف و چالش‌های مربوط به این حوزه را مطرح کردند. همچنین در پایان این نشست از چند نفر از دانشجویان مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز به مناسبت هفته حجاب و عفاف تقدیر شد.