پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی جایزه ملی ایسپا
طی نشست خبری صورت گرفت؛ تشریح عملکرد ایسپا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
تاریخ انتشار: یکشنبه 31 اردیبهشت 1396

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست تشریح عملکرد مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و محمد آقاسی رییس این مرکز برگزار شد.
دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات و تعداد آرا نشان از تحکیم پایه های جمهوریت و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بود. رأی دادن و شرکت در انتخابات صورتی از مشارکت سیاسی شهروندان است و انتخابات شاید تنها صورتی از مشارکت است که نظام های مردم سالار در سررسیدهای منظم زمانی اکثریت وسیعی از شهروندان خود را دور هم جمع می کنند تا در انتخاب و رقم زدن تعیین سرنوشت خود مشارکت ملی داشته باشند.

جهاددانشگاهی ثابت کرد فراتر از جریان های سیاسی، افکار عمومی را ترسیم می کند
وی افزود: در این بین مرکز افکارسنجی دانشجویان و جهاددانشگاهی توانست فراتر از میل و خواست جریان های سیاسی، میل و خواست افکار عمومی را ترسیم کند و در این فرایند اعتبار علمی خود را ارتقا بخشد.
دکتر پورعلی تصریح کرد: ما نیز همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند و فرمودند نهاد جهاددانشگاهی را فراتر از یک جریان سیاسی می دانیم وبه تعبیر ایشان اگر کسی بخواهد این نهاد را در سطح جریان های سیاسی تعریف کند ظلم بزرگی به این نهاد است.

دفاع ایسپا از اقتدار عملی و اجتماعی نظرسنجی ها با انجام 10 موج نظرسنجی
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه تصریح کرد: ایسپا در این دور انتخابات ریاست جمهوری با انجام 10 موج نظرسنجی از اقتدار عملی و اجتماعی نظرسنجی ها دفاع کرد. این 10 موج امکان آن را فراهم کرد که افکار عمومی یعنی اراده مردم بی واسطه معرفی شوند. در موج ایسپا این امکان را فراهم آورده که ارده مردم شناسایی و درسطح گزینش حاکمان و آگاهی رأی دهندگان ایفای نقش جدی داشته باشد. 
وی افزود: نظرسنجی ها به مثابه مینی رفناندوم ها می توانند و این قابلیت را دارند که ترجیح ها و گرایش های جامعه را پیش بینی و معرفی کنند و بتوانیم از این طریق کارهای تحقیقاتی و پژوهشی عمیق تری را انجام دهیم.
دکتر پورعلی بیان کرد: با مشخص شدن نتایج  فضای رقابت تمام شد. باید از این فضا خارج شویم و به فضای رفاقت و همدلی برویم. کشور به تمام ظرفیت های خود از جنا های مختلف نیاز دارد.
وی اظهار کرد: بازخوانی مطالبات مردم و رساندن آن ها به دست دولت را از وظایف خود در این نهاد می دانیم.

اجرای طرح ملی "انتظارات و توقعات مردم از دولت دوازدهم" تا قبل از استقرار دولت/
انجام موج دوم نظر سنجی فرهنگ سیاسی مردم ایران
در ادامه رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از اجرای طرح ملی "انتظارات و توقعات مردم از دولت دوازدهم" تا قبل از استقرار، انتشار کتاب مقالات وجوه رفتار انتخاباتی مردم ایران به زودی، انجام موج دوم نظر سنجی فرهنگ سیاسی مردم ایران و ارتقای ساختار ایسپا از مرکز به سازمان در سال 96 خبر داد.
وی در رابطه با نظرسنجی انتخابات ایسپا اظهار کرد: برگزاری موفق این دوره انتخابات و نتایج خوب نظرسنجی ایسپا نشان داد اگر به علوم انسانی بها داده شود می‌تواند پایه رشد و تعالی کشور باشد.
وی افزود: این مرکز از سال 80 در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی ایجاد شد و اقدام به پایش و نظرسنجی در حوزه های فرهنگ دینی و سبک‌های دین‌داری، مسائل خانواده و زنان، مسایل جوانان، مسایل و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ مردم و کیفیت زندگی، بازار و مطالعات اقتصادی، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی مردم کرد.
آقاسی گفت: ایسپا دارای 31 شبکه فعال در سراسر کشور است و تاکنون توانسته‌ 5 هزار پرسشگر تربیت کند.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، با اشاره به انتخابات 96 گفت: در سال 96، نظرسنجی به صورت تلفنی و میدانی انجام شد و طبق آخرین مرحله نظرسنجی‌ای که انجام دادیم پیش‌بینی کردیم که در انتخابات مشارکت 72 درصدی داشته باشیم، همچنین آرای آقای روحانی را 57.1 درصد و آرای آقای رئیسی را 37.3 درصد اعلام کردیم که این عدد با واقعیت منطبق بود.
وی تاکید کرد: ایسپا از تمامی جناح ها مستقل می باشد و به مردم وابسته است و خود را وامدار انقلاب و مردم می‌داند. این مرکز ردیف بودجه مستقل در مجلس ندارد و بیشتر هزینه های آن از طریق کمک های جهاددانشگاهی تأمین می شود.
به گفته آقاسی، ایسپا دارای دو مدل کار "خویش فرما" و "کارفرما" می باشد و از سود کارهای کارفرمایی کارهای خویش فرمایی مانند نظرسنجی های انتخاباتی را انجام می دهد.

همچنین مهدی رفیعی با بیان اینکه توسعه روش‌های علمی برای پیش‌بینی رفتار مردم یکی از مهمترین اهداف ایسپا است، گفت: در ایسپا نشان دادیم که می‌توانیم نظرسنجی موثقی را در کوتاه‌مدت انجام دهیم.
معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی ایسپا افزود: از طرفی کمک فضای انتخابات و ترغیب مردم به مشارکت و همچنین تقویت جایگاه مراکز نظرسنجی در ایران از طریق اتکا به روش‌های علمی از دیگر اهداف مورد نظر ما بود.
وی با بیان اینکه در ایسپا برای اولین بار از روش تلفنی برای نظرسنجی استفاده کردیم، گفت: تفاوت بین نظرسنجی میدانی و تلفنی این بود که 40 درصد افراد در نظرسنجی تلفنی و تنها 10 درصد افراد در نظرسنجی میدانی حاضر به اعلام نظر خود نیستند. اما با این حال روش تلفنی نیز به ما کمک‌های فراوانی کرد.
رفیعی در ادامه به ارایه نتایج فعالیت‌های ایسپا در نظرسنجی دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: طبق نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم میزان مشارکت پس از مناظره اول، دوم و سوم به ترتیب 58، 62 و 67 درصد بود. همچنین طبق نظرسنجی‌ای که روز سه‌شنبه قبل از انتخابات انجام دادیم این میزان به 72 درصد افزایش یافته بود.
معاون پژوهشی مرکز افکارسنجی ایسپا همچنین با اشاره به روند آرا در نظرسنجی‌ها گفت: در دوم اردیبهشت 36 درصد مردم کاندیدای خود را انتخاب کرده بودند که این عدد در 23 اردیبهشت به 66 درصد و در 26 اردیبهشت به 83.5 درصد رسید.
رفیعی ادامه داد: می‌توانیم پیش‌بینی کنیم در صورت عدم انصراف آقای قالیباف از ادامه انتخابات آرای آقای روحانی به 50 درصد می‌رسید.

در ادامه فاطمه فلاح معاون اجرایی مرکز افکارسنجی ایسپا با بیان اینکه برای انتخابات ریاست‌جمهوری را از اردیبهشت‌ماه در دستور کار قرار دادیم، گفت: طی یک ماه اخیر با 672 نفر این موج ها را انجام دادیم. سه موج با 5 پرسشنامه و دو موج با مراجعه به تمام استان‌ها و با تعداد 14 هزار نمونه انجام شد. برای هر موج به 160 روستا، 100 شهر درجه 2 و 30 مرکز استان رفتیم.
فلاح ادامه داد: 56 هزار و 100 پرسشنامه در اردیبهشت‌ماه تکمیل شد که 43 هزار و 500 پرسشنامه به صورت حضوری و 12 هزار و 600 پرسشنامه به صورت تلفنی انجام شد. در واقع روزانه 1870 پرسشنامه در ایسپا تکمیل کردیم.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: