شنبه 1 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
در آیین اختتامیه‌ی چهار رویداد فرهنگی با حضور دکتر طیبی تاکید شد؛ حرکت جهاددانشگاهی در مسیر تولید علم و فناوری موردنیاز کشور
تاریخ انتشار: سه شنبه 27 آبان 1399

ه گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، در این مراسم که عصر امروز ۲۶ آبان برگزار شد، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدحسین حسنی، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، دکتر حامد علی‌اکبرزاده، سرپرست سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونان و مدیران جهاددانشگاهی حضور داشتند.

دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی در این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: امروزه در دنیا، توانمندی هر کشور را توان تبدیل علم به فناوری می‌دانند که برون‌داد آن در ایجاد اقتدار اقتصادی-دفاعی و رفاه برای مردم و ارتقای کیفیت زندگی مردم و امنیت داخلی و برون‌مرزی هر کشور است.

وی با اشاره به‌سرعت زیاد توسعه علم وبیان اینکه ارزش‌افزوده توسعه فناورانه نسبت به مواد اولیه بسیار زیاد شده است ادامه داد: شاید زمانی مواد اولیه مانند معادن و نفت ارزش زیادی داشتند، اما به‌مرور ارزش خود را از دست می‌دهند و امروز توسعه فناوری حرف نخست را می‌زند زیرا فناوری راهکارهای جایگزین را ارائه می‌دهد. امروز استفاده از انرژی‌ خورشید و باد افزایش زیادی دارد که حاصل توسعه علم و فناوری است.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۵۹ سعی کردیم با الگوسازی نشان دهیم که توان تولید علم فاخر راداریم و در مسیر افزایش توان کشور در تولید علم و در مسیر تولید فناوری حرکت کنیم افزود: معاونت فرهنگی از طریق سازمان انتشارات با حمایت از دانشجویان کار خوب و شاخص علمی و فناورانه داشتند. جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی اتفاق خوبی است، زیرا پایان‌نامه ملاک علمی هر دانشجو  بوده و کتاب سال دانشجویی نیز علم را توسط خالقان علم مستند می‌کند. از طرف دیگر، در بحث توسعه سرعت انتقال علم هم مهم است.

وی بابیان اینکه دفاع سه‌دقیقه‌ای از پایان‌نامه نیز کار ارزنده‌ای است افزود: این که دانشجو بتواند در سه دقیقه‌ از پایان‌نامه خود دفاع کند، توانمندی دانشجو را می‌رساند. این کاری بود که لازم بود انجام شود. مسابقه کتاب سه‌دقیقه‌ای نیز کار ارزشمندی است. این که کسی کتابی را در سه دقیقه ارائه دهد، من را ترغیب می‌کند تا کتاب را بخوانم.

جهاددانشگاهی اهتمام ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارد

دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز با اشاره به شرایط حاکم به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: همه ما می‌دانیم ثمرات برگزاری فیزیکی این مراسم‌ بیشتر است، اما به دلیل شرایطی که وجود دارد، این برنامه‌ها را که هرکدام قابلیت این را داشتند که اختتامیه‌ای جداگانه برایشان برگزار شود، مجازی برگزار کردیم تا نشان دهیم معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اهتمام ویژه‌ای به کتاب و کتاب‌خوانی دارد و این امر را دنبال می‌کند.

وی افزود: دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره کتاب سال دانشجویی از نویسندگان آینده کشورمان هستند و برخی از پایان‌نامه‌ها نیز به کتاب تبدیل می‌شود. ما برای کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها آسیب‌شناسی خواهیم داشت زیرا معتقد هستیم، آسیب‌شناسی ارتقای کیفی آثار را به دنبال خواهد داشت. رویداد کتاب سه‌دقیقه‌ای هم باهدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی شکل‌گرفته است و امیدواریم نهادهای مختلف دست در دست هم دهند تا بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

ارایه گزارشی از برگزاری چهار رویداد فرهنگی در حوزه کتاب و پایان‌نامه

در ادامه مراسم دکتر حامد علی‌اکبرزاده، دبیر جشنواره‌ و سرپرست سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی و اشاره به درگذشت دکتر داود فیرحی اشاره کرد و گفت: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی روشن است. فرهنگ کتاب‌خوانی ضامن رشد عقلانی و علمی هر کشور است و کتاب انتقال‌دهنده فرهنگ به وسیله بزرگان به نسل‌های دیگر است. نکات ارزشمندی در کتاب‌ها مطرح‌شده و به همین دلیل خواندن کتاب و ترویج کتاب‌خوانی مسأله مهمی است و ازاین‌رو، جهاددانشگاهی فعالیت‌های ارزنده‌ای در این زمینه ارائه کرده است.

وی گفت: یکی از برنامه‌های جهاددانشگاهی، جشنواره کتاب‌ سال ‌دانشجویی است که برای بیست و هفتمین دوره برگزار می‌شود. این جشنواره تأثیر‌گذار بوده و برخی از بزرگان علمی کشور از برگزیدگان دوره‌های قبلی این جشنواره بوده‌اند؛ ازجمله دکتر قیصر امین‌پور، از شاعران برجسته کشورمان.

دکتر علی‌اکبرزاده با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، گفت: در دوره اخیر جمعاً ۴۶۵ اثر به دست دبیرخانه رسید که بیشترین آثار در حوزه علوم انسانی با تعداد ۲۱۹ اثر و کمترین میزان هم برای گروه کشاورزی و منابع طبیعی با ۱۲ اثر بود. ۶۰ درصد آثار تألیفی بود که این موضوع پررنگ شدن اهمیت تألیف برای دانشجویان را نوید می‌دهد. از میان شرکت‌کنندگان ۷۰ درصد از دانشگاه‌های دولتی بودند. ۵۸ درصد دانشجویان شرکت‌کننده در مقطع دکتری، ۲۸ درصد ارشد و ۱۲ درصد کارشناسی بودند.

وی عنوان کرد: پس از ارزیابی داوران، پنج اثر برگزیده و ۱۵ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. در این دوره از جشنواره از ناشران برگزیده، دکتر منصوره اتحادیه به عنوان استاد خادم کتاب و آقای عبدالحکیم بهار به عنوان مروج کتاب و کتاب‌خوانی تقدیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره کتاب سه‌دقیقه‌ای از دیگر بخش فعالیت‌های سازمان انتشارات است. در این مسابقات ۱۰۰ دانشجو شرکت کردند. در بخش جنبی جشنواره که شامل متون کلاسیک بود، ۱۲ هزار  شرکت‌کننده داشتیم و امروز برگزیدگان این بخش نیز معرفی خواهند شد.

سرپرست سازمان انتشارات جهاددانشگاهی همچنین با ارائه گزارشی از جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی، اظهار کرد: امسال ۶۱۵ اثر را دریافت کردیم که بازهم بیشترین آثار در حوزه علوم انسانی و کمترین تعداد در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی بود. ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان را دانشجویان دکتری و ۳۳ درصد را دانشجویان کارشناسی ارشد تشکیل می‌دادند و ۹۰ درصد از پایان‌نامه‌ها برای دانشگاه‌های دولتی بود. ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان را آقایان و ۴۸ درصد را خانم‌ها  تشکیل می‌دادند. هشت اثر در این بخش برگزیده شدند و از دکتر سیدضیاء موحد نیز به عنوان استاد راهنمای برگزیده تجلیل می‌شود.

وی افزود: در بخش دفاع سه‌دقیقه‌ای نیز مرحله مقدماتی در ۱۹ استان برگزار شد که ۲۰۰ شرکت‌کننده داشت که از میان این افراد، ۳۳ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و سه نفر برگزیده شناخته‌شده‌اند.

در ادامه مراسم کلیپی از سخنان دکتر منصوره اتحادیه و دکتر ضیاء موحد به‌صورت پیام تصویری برای مخاطبان پخش شد. 

همچنین ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در پیامی به جشنواره گفت: تعلیم و تعلم و آموزش و فراگیری دانش در ایران از پیشینه‌ی طولانی برخوردار است، به گونه ای که در نتیجه ی آن در بسیاری از شاخه های علوم نظری و عملی، هنوز آوازه ی نام آوران فرهنگ و اندیشه و دانش این مرز و بوم در محافل علمی و فرهنگی جهان می‌درخشد.


وی افزود: توجه به سبک زندگی، دانش بومی و مزیت سازی از جمله نوآوری هایی است که همواره در محافل علمی دانشگاهی شاهد بروز و ظهور آن هستیم و دانشگاه ها همواره در تلاشند بیش از گذشته حضور خود را در جهان دانش توسعه دهند.
 
 دهقانکار گفت: از جمله این بروز و ظهور و علمی در عرصه ی دانشگاه‌ها تولید محتوای علمی مبتنی بر کتاب است که این، زمینه ای را فراهم نموده است تا افزون بر تمدن‌سازی شاهد ارتقاء جایگاه علمی کشور و حضور دانشگاهیان در چرخه ی تولید کتاب و اقتصاد نشر باشیم.
 
 وی خاطر نشان کرد: مایه‌ی بسی مسرت و خوشحالی است که کتاب سال دانشجویی که اکنون بیست و هفتمین دوره ی خود را برگزار می کند جزو اثربخش ترین فعالیت های علمی و دانشگاهی است که هم جامعه علمی و هم سایر بخش‌های فرهنگی و علمی کشور از نتایج آن بهره‌مند هستند.
 
  وی گفت: بر خود فرض می‌دانم که به تک تک برگزیدگان این دوره که به تأسی از حدیث شریف "قیدوا العلم بالکتابة" به غنای علمی و فرهنگی کشور افزودند درود بفرستم و مراتب کمال قدردانی و سپاسگزاری خود را از برگزاکنندگان این رویداد بزرگ علمی و فرهنگی ابلاغ نماید.

 


اعلام برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی

اسامی برگزیدگان بیست و هفتمین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی:

سپیده مشایخ امیری، درسنامه پروتکل بالینی مامایی و زنان/ پزشکی

سعید کریم‌پور، متن کامل طومار‌های بحر المیت/ تاریخ

سیدمسعود حسینی، ایدئالیسم هگل، خشنودی‌های خودآگاهی/ فلسفه

سهند سلطان‌دوست، مکتوبات فارسی در بابا موسیقی قرن ۵ تا ۹ هجری قمری/ هنر

اعظم دالمن و محبوبه عموشاهی، تکوین و هیستوفیزیولوژی دستگاه تولید‌مثل/ زیست‌شناسی

عناوین شایسته تقدیر:
لیلا راشکی قلعه‌نو، انجماد اسپرم انسان/ پزشکی

مرتضی غلامی‌نژاد، بافت‌شناسی پایه جان کوییرا/ پزشکی

عباس موزیری، درسنامه خانواده‌درمانی و زوج‌درمانی/ روانشناسی

سمیه معتضدیان، درمان اختلالات روانشناختی بارلو/ روانشناسی

ملیحه گزی مارشک، زاد آخرت/ زبان و ادبیات فارسی

علی سیبویه، راهنمای مدیران برای به‌کارگیری تفکر سیستمی/ مدیریت

امیرمحمد اسماعیلی، اسلام و روابط بین الملل: مشارکت‌ها در نظریه و عمل/ علوم سیاسی

ملیکا خلیل الهی، حمایت حقوقی از گیاهان دارویی ایران/ حقوق

سعید شوکتی بصیر، فیزیولوژی ورزشی ویژه گروه‌های خاص/ تربیت‌بدنی

فرهاد بیرانوند، فیزیولوژی تنش‌های غیرزیستی در محصولات باغبانی/ کشاورزی

محسن غلامی، حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه/ مطالعات رسانه

مصطفی لعل شاطری، نخستین رویارویی‌های هنر ناصری باهنر غرب/ هنر

صدیقه معین‌مهر، بنیان‌های حیات پایدار در معماری محله/ معماری

مصطفی اسماعیلی شایان، اصول طراحی و کاربرد سامانه‌های خورشیدی/ مکانیک

المیرا رضایی زنوز، زیست شناسی و پزشکی ترمیمی/ زیست‌شناسی

در این آیین، از سه ناشر برگزیده آثار دانشگاهی شامل انتشارات حیدری به مدیرمسئولی محمد حیدری، به‌نشر به مدیرمسئولی حسین سعیدی و انتشارات جامعه‌نگر به مدیرمسئولی مرتضی زینعلی با اهدای لوح و هدایایی تجلیل و قدردانی شد.

جایزه ویژه مروج کتابخوانی این دوره نیز به عبدالحکیم بهار اهدا شد.

همچنین نفر برگزیده نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه‌دقیقه‌ای، شیلان اویهنگی است.

معرفی برگزیدگان جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی و مسابقات پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای

در این مراسم همچنین برگزیدگان هجدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی و برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات دفاع سه‌دقیقه‌ای معرفی و تقدیر شدند.
 
 پایان‌نامه‌های برگزیده:
بر این اساس، تعداد ۸ پایان‌نامه به‌عنوان برگزیدگان هجدهمین جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی معرفی شدند که به شرح زیر است:

- سیده سمیه موسوی دانشجوی رشته مهندسی برق با عنوان پایان‌نامه «طراحی و ساخت هولتر فشارخون مبتنی بر تلفن همراه با به‌کارگیری سیگنال‌های الکتروکاردیوگرام و فوتوپلتیسموگرافی»

- محمدعلی جودکی دانشجوی رشته تاریخ با عنوان پایان‌نامه «بازنمایی انگاره‌های هویت ایرانی در اندیشه تاریخ نگارانه مورخان نیمه دوم صفوی
- مژگان یاوری دانشجوی رشته شیمی با عنوان پایان‌نامه «ساخت و مشخص‌یابی سلول‌های خورشیدی پروسکاتیتی و بررسی اثر ضد حلال آنیزول، سنتز نانوفیبر‌های تیتانیوم دی اکسید آلاییده شده با نانومواد غیرفلزی و به‌کارگیری آن‌ها در حسگر‌های الکتروشیمیایی

- عاطفه روان‌بخش رشته دانشجوی پزشکی با عنوان پایان‌نامه «بررسی آلودگی به ویروس هپاتیت E در شتر‌های استان سیستان و بلوچستان به روش Nested PCR

- مصطفی طاووسی ینگابادی دانشجوی رشته معماری با عنوان پایان‌نامه «طراحی دستگاه نوردرمانی (فتوتراپی) خانگی نوزادان با رویکرد استعماری»
- ریحانه ناطقی دانشجوی رشته کشاورزی با عنوان پایان‌نامه «بررسی انجماد شیشه‌ای بافت تخمدان مرغ تخمگذار بر کیفیت ذخایر فولیکولی و بیان برخی ژن‌های آپوپتوزی پس از تغذیه با روغن ماهی و ویتامین E»

- علیرضا فتاحی دانشجوی رشته علوم انسانی-اسلامی با عنوان پایان‌نامه «طراحی چارچوب نظارت شرعی بر بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران: رویکرد تطبیقی»

- نفیسه دانش‌فرد دانشجوی رشته مطالعات زنان با عنوان پایان‌نامه «تبیین نظریات تفسیری فضل الرحمن و تاثیر آن بر خوانش‌های زنانه از قرآن».

پایان‌نامه‌های شایسته تقدیر
در این دوره از جشنواره همچنین تعداد ۱۶ پایان‌نامه به عنوان شایستگان تقدیر شناسایی و معرفی شدند که به شرح زیر است:

- پایان‌نامه «طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی عملکرد یک سیستم مقطع نگاری گاما برای کاربرد‌های صنعتی با استفاده از آشکارساز سوسوزن میله‌ای» نوشته مجتبی عسگری دانشجوی رشته مهندسی شیمی

- پایان‌نامه «مطالعه آزمایشگاهی اثر افزدون نانوذرات اکسیدکبالت و اکسیدمنگنز به مخلوط سوخت بیودیزل-دیزل بر کاهش NOx کاتالیست انتخابی اوره و عملکرد موتور-ژنراتور سرعت ثابت در زمان بهینه پاشش سوخت» نوشته مینا مهرگان دانشجوی رشته مهندسی مکانیک

- پایان‌نامه «مطالعه فرایند مدیریت استعدادیابی فوتبال آلمان با رویکرد فراترکیب» نوشته مهری پوینده کیا دانشجوی رشته تربیت بدنی

- پایان‌نامه «نقد و بررسی رابطه یهودیت و گنوستیسیزم از نظر شولم» نوشته افسانه فلاح نژاد دانشجوی رشته دین

- پایان‌نامه «زمینه‌های قضایی افزایش جمعیت کیفری زندان (مطالعه کیفی حوزه قضایی شهر کرمان)» نوشته حسین پورمحی آبادی در شاخه حقوق

- پایان‌نامه «معرفت شناسی اختلاف نظر در باور دینی: مصالحه‌گرایی در برابر نامصالحه‌گرایی» نوشته غزاله حجتی در شاخه فلسفه

- پایان‌نامه «صورت‌بندی معنای مصرف از منظر قرآن و دلالت‌های سیاستی آن» نوشته عباس ابراهیمی در شاخه علوم اجتماعی

- پایان‌نامه «القا و تکثیر سلول‌های رنگدانه‌دار شبکیه انسانی مشتق از سلول‌های بنیادی جنینی» نوشته فرشته کرمعلی در شاخه زیست شناسی

- پایان‌نامه «پیوند جزایر پانکراسی محصور در کپسول‌های آلژینات سولفات در موش مدل دیابتی به منظور کاهش تشکیل بافت فیبروز برای کنترل طولانی مدت قند خون» نوشته زکیه صامصونچی در شاخه زیست شناسی

- پایان‌نامه «مقایسه روش‌های تکثیر سلولی و انتقال ژن برای سلول T به منظور تولید سلول‌های T کارآمد حاوی رسپتور کایمریک» نوشته علیرضا رجب‌زاده در شاخه سلول درمانی

- پایان‌نامه «مطالعه مقایسه‌ای مسکن روستایی پیش و پس از اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی از منظر تجربه ساکنین (موردکتوی: روستا‌های فیض آباد، کهنوج و حجت آباد راور کرمان)» نوشته عران امیری آذر در شاخه معماری

- پایان‌نامه «بررسی الگوی بازسازی سکونتگاه‌های روستایی شهرستان ریگان در مقابل طوفان شن؛ (نمونه موردی: روستای سنگ آباد)» نوشته آرزو حسین‌پور در شاخه معماری

- پایان‌نامه «توسعه سامانه کنترل فازی عمق و کشش مبتنی بر تغییرات فراسنجه‌های عملکرد تراکتور» نوشته سیدمجتبی شفاعی در شاخه کشاورزی

- پایان‌نامه «روش مدل‌یابی مفاهیم و سازه‌های روان شناختی از متون اسلامی (قرآن و حدیث)» نوشته مسعود نورعلیزاده در شاخه مطالعات علوم انسانی-اسلامی

- پایان‌نامه «آینده پژوهی کیفیت محتوا در فضای مجازی (با تاکید بر اینترنت) در افق ایران ۱۴۰۴» نوشته محمدمهدی مولایی در شاخه مطالعات رسانه

- پایان‌نامه «رد پای مادرتباری در بخش اساطیری و پهلوانی شاهنامه» نوشته پانید منصوری در شاخه مطالعات زنان.

برگزیدگان مسابقات پایان‌نامه سه‌دقیقه‌ای

بنابر این گزارش همچنین در بخش دیگر مراسم امروز نفرات برگزیده چهارمین دوره مسابقات  پایان‌نامه سه دقیقه‌ای تقدیر شد.

چهار پایان نامه به ترتیب نفرات برتر؛ 
ترجمه و روانسنجی ابزارهای Abbey Pain Scale، Doloplus-2 و Mahoney Pain Scale در ارزیابی درد در سالمندان مبتلا به دمانس نوشته محمد زارع ، «طراحی و ساخت پنل خورشیدی با متمرکز کننده و بررسی عملکرد‌های الکتریکی و حرارتی آن» نوشته سبحان ملک محمدی و «بهبود فرایند بازشناسی چهره در تمییز دوقلو‌های همسان با رویکرد افزایش تمایز به وسیله شناسایی ویژگی‌های مقاوم در برابر شباهت» نوشته سیده شکوفه موسوی، به عنوان برگزیدگان این دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای شناخته و معرفی و تقدیر شدند.

ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: