به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارت جهاددانشگاهی کتاب «سیاست گذاری گردشگری در کشورهای اسلامی» تألیف دکتر سید یحیی صفوی و دکتر سید حمزه صفوی از سوی سازمان انتشارت جهاددانشگاهی به بازار کتاب عرضه شد.
این کتاب در چهار بخش تدوین شده است. در بخش اول کتاب، تعاریف و مفاهیم نظری مرتبط با گردشگری مورد بحث قرار خواهد گرفت. درفصل اول با توجه به تنوع تعاریف گردشگری به بیان تعاریف مختلف این مفهوم میپردازیم و انواع مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، مذهبی، بومشناختی، ورزشی، سلامت، عدالت جویانه و الکترونیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فصل دوم با عنوان جایگاه گردشگری در برنامه ریزی و سیاست گذاریهای ملی، به بررسی تعاریف و مشخصههای سیاستگذاری گردشگری و نقش دولت در سیاستگذاری گردشگری می پردازیم. صنعت گردشگری بدون مداخله دولتها قادر نیست به بقای خود ادامه دهد زیرا تنها دولتها هستند که توان تأمین ثبات سیاسی، امنیت، وضع قوانین و منابع مالی موردنیاز این بخش را دارند و تنها دولتها قادرند خدمات و امکانات لازم و زیرساختهای اساسی را فراهم کنند. همچنین با توجه به اینکه گردشگری، متأثر از عوامل پیچیده و درهم تنیده اقتصادی،سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است در فصل سوم تاثیرات مثبت و منفی بخشهای مذکور بر روی یکدیگر بیان خواهد شد.
در بخش دوم کتاب، به بیان مفاهیم مرتبط با گردشگری مذهبی و گردشگری اسلامی میپردازیم و تاریخچه کوتاهی از گردشگری مذهبی و زیارت در جهان ارائه می شود. بهرهبرداری صحیح و سالم از صنعت گردشگری در کشورهای اسلامی باید با الهام از قرآن و ارزشهای اسلامی همراه باشد و نخستین شرط موفقیت آن این است که زمینههای جذب گردشگری مذهبی را براساس آیات قرآنی و روایات اسلامی فراهم آوریم و در چارچوب قوانین مذهبی و آداب و رسوم اسلامی، این صنعت را فعال و پویا سازیم.
به منظور درک ابعاد و شاخصهای گردشگری در کشورهای اسلامی در بخش سوم به معرفی الگوهای موفق گردشگری در کشورهای اسلامی خواهیم پرداخت. در این بخش، هشت کشور مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونزی، عربستان سعودی، مراکش و اردن به عنوان کشورهای موفق معرفی شدهاند. در هر فصل، پس از معرفی هر کشور، به طبقهبندی آثار و جاذبههای گردشگری آن کشور براساس انواع گردشگری فرهنگی، طبیعی، سلامت، ورزشی، تجاری و بازرگانی، الکترونیکی وانواع گردشگری مذهبی پرداخته خواهد شد. در ادامه تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از تحلیل شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری در آن کشور، به رویکرد و نقش دولت در گردشگری اشاره خواهد شد. در بخش پایانی، پس از معرفی مناطق گردشگری بر روی نقشه، تلاش شده است تا نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت گردشگری در آن کشور مورد تحلیل قرار گیرد.
در بخش چهارم عوامل تاثیرگذار بر رشد گردشگری از جمله ملزومات، برنامه ها و زیرساخت های موردنیاز گردشگری و حوادث سیاسی تاثیرگذار بر گردشگری در کشورهای اسلامی از جمله حوادث 11سپتامبر و بهار عربی مورد بررسی قرار گرفته است.
در این مجموعه، تلاش شده است تا ابعاد توصیفی و تحلیلی گردشگری توامان با یکدیگر مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن معرفی آثار و جاذبههای مختلف گردشگری، به بررسی ساختار سیاست گذاری و برنامههای توسعه گردشگری کشورها پرداخته شود تا بتوان با شناخت الگوهای موفق گردشگری در صدد برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در سطح بینالمللی، منطقهای، ملی و محلی کشور عزیزمان برآییم.
شایان ذکر است چاپ نخست کتاب « سیاست گذاری گردشگری در کشورهای اسلامی » با شمارگان یکهزار نسخه در 412 صفحه، به بهای 240000 ریال به سفارش موسسه آینده پژوهی جهان اسلام از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به بازار عرضه شده است.