جمعه 7 اردیبهشت 1403
منوی سایت
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
...............................................
صفحه مخصوص واحدها
پیوند ها
...............................................
تبلیغات
- مرکز آموزش سازمان فعالیت های قرآنی
با معرفی و تقدیراز برگزیدگان؛ بیست‌ وچهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی به کارخود پایان داد
تاریخ انتشار: دوشنبه 22 آبان 1396

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، برگزیدگان بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی طی مراسمی با حضور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای علی انقلاب فرهنگی، امیر للـه‌گانی معاون فرهنگی وزارت بهداشت، علی‌رضا مختارپور قهرودی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورو مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در دانشگاه تهران معرفی شدند.

دکتر طیبی :
مدرک‌گرایی عامل اصلی سرقت علمی در کشور است

حمیدرضا طیبی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد فرهنگی، علمی و فناورانه معتقد است برای رسیدن به پیشرفت و توسعه باید کشور به صورت دانش‌بنیان اداره شود؛ از این رو توسعه در حوزه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، صنعتی، خدمات اجتماعی و ... باید کارشناسی باشد تا بتواند رقابت‌پذیر باشد و در جامعه دوام بیاورد.
وی افزود: زمانی نیروی کار را سرمایه اصلی و توسعه می‌دانستند اما امروزه، فناوری مبنای توسعه و رقابت شده است و فناوری هم مختص رشته‌های فنی و پزشکی نیست، بلکه همه رشته‌ها را دربرمی‌گیرد.
دکتر طیبی ادامه داد: در جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس به دنبال روش‌هایی بودیم که توان علمی، حرکت در مرز علم و فناوری و در راستای توسعه جامعه باشد و توسعه فناورانه از گذشته تاکنون در جهاد بوده و توانسته‌ایم در مرز علم و فناوری حرکت کنیم و خدمات علمی را در اختیار جامعه قرار دهیم.
رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کارهای علمی خوب و ارزشمندی از سوی جهاد دانشگاهی طی سال‌‌های گذشته انجام شده است، بیان کرد: برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه‌های دانشجویی یکی از این اقدامات ارزشمند است و این کار هم شناسایی استعدادهای جوان و هم تشویق آنها برای ادامه این راه را ممکن می‌سازد تا بتواند کارهای ارزشمند دیگری را رقم زند.
دکترطیبی ادامه داد: با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور یک مجلد از رایحه به موضوع جشنواره کتاب سال دانشجویی اختصاص یافته است که در این ویژه‌نامه، برخی از جایزه اندک این جشنواره گلایه داشتند و آنها انتظار داشتند از این جایزه برای نشر کتاب خود استفاده کنند که امیدوارم خیرین بتوانند در این زمینه کمک کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی تجلیل و بزرگداشت اساتید و خادمان نشر در این جشنواره را اقدام مناسب ارزیابی کرد و گفت: طی سال‌های اخیر اتفاق ناگواری شیوع پیدا کرده و آن رواج کار شبه علمی یا تقلب و سرقت علمی است که رو به رشد است و شاید به دلیل موقعیت مکانی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی است که این امر بیشتر دیده می‌شود.
وی دلیل این امر را مدرک‌گرایی دانست و افزود: با توجه به اینکه مبنای ارتقا، مدرک است؛ به همین دلیل افراد به دنبال راه آسان برای ارتقای مدرک خود هستند و از سوی دیگر به جای اینکه عاقلانه برای حل آن فکر کنیم، به ویژه در حوزه توسعه، دیدگاه‌های ما سبب به حاشیه راندن مسائل اصلی و به متن آوردن مسائل حاشیه‌ای می‌شود و همچنین در این راستا باید طر فکر درست باشد. انقلابی بودن و ارتباط داشتن با دنیا باید منحنی همگرا باشد، اگر این امر در کشور رخ ندهد، نمی‌توان برنامه‌ریزی درازمدت داشت.
دکتر طیبی تصریح کرد: اگر بازاری را در حوزه توسعه و اقتصاد به کشور خارجی واگذار می‌کنیم، باید این امر در گرو گرفتن علم و دانش آن کشور باشد و نقص‌ها و ضعف‌های خود را جبران کنیم.
وی ادامه داد: کسانی که علاقه‌مند به توسعه علمی و فناورانه هستند مشتاقانه کارهای خود را انجام می‌دهند و این علم او مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این صورت سطح مهاجرت از کشور به حداقل خود می‌رسد.
رییس جهاد دانشگاهی در ادامه عنوان کرد: ویژه‌نامه این جشنواره را که تورق کردم، همه از تبلیغات ضعیف جشنواره گله کرده و عنوان کرده‌اند که برخی به طور اتفاقی از برگزاری این جشنواره باخبر شدند. از این رو دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره باید به این موضوع توجه کنند و من نیز آن را در دستور کار قرار می‌دهم تا در دوره‌های آتی تبلیغات گسترده‌تری صورت گیرد.
وی در  بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری منطقه‌ای این جشنواره اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای فارسی‌زبان هستند که آثار دانشجویان آنها به زبان فارسی منتشر می‌شود؛ از این رو این رقابت دانشجویی را می‌توان به خارج از مرزهای کشورمان گسترش داد.

دکترپورعلی عنوان کرد:
مأموریت مهم جهاددانشگاهی در افزایش فهم عمومی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به سالروز رحلت علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان و تسلیت به مناسبت جانباختگان زلزله در غرب کشور گفت: جهاددانشگاهی نهاد برآمده از انقلاب فرهنگی است و یکی از مهمترین مأموریت‌ها در اساسنامه آن نشر دانش و داده‌های علمی است و در همین راستا ساختار و سازمان‌های متفاوتی را برای عمل به این مأموریت طراحی کرده که سازمان انتشارات جهاددانشگاهی عهده‌دار این مأموریت است و مرکز اطلاعات و مدارک علمی (SID) نیز به گونه‌ای دیگر عهده‌دار این مأموریت است.
وی افزود: از سن جشنواره کتاب سال دانشجویی مشخص است که از همان اوایل شکل‌گیری جهاد دانشگاهی دو رویداد کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه دانشجویی شکل گرفته است.
پورعلی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این رویداد در حوزه کتاب این است که به ارتقای سطح معرفت اجتماعی عموم جامعه کمک کند، هر چه جامعه فهیم‌تر و مأنوس‌تر با کتاب داشته باشیم، زندگی اجتماعی می‌تواند سهل‌تر و روان‌تر باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: مجموعه‌های نشر دانشگاهی به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌کند در جامعه‌ای مطمئن زندگی کنیم و همین امر نظام معنایی زندگی را تقویت می‌کند؛ چرا که در این صورت فضای گفت‌وگو فراهم شده و می‌تواند معنویت‌بخشی به جامعه را ایجاد کند.
پورعلی با بیان اینکه مهمترین مزیت‌مان این است که کتاب در تمدن ما نقش بزرگی داشته و قرآن به عنوان معجزه پیامبر(ص) معرفی شده است، گفت: کتاب ایجاد فرصت مستمر یادگیری است و جامعه‌ای که این فرصت‌ها را فراهم کند، موفق‌تر خواهد بود و این امر سبب گفت‌وگوهای انسانی یا آمادگی بیشتر و قدرت و منطق فزونتری می‌شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌های اجتماعی را افزایش دهیم یکی از مسیرها توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، همچنین یکی از مهمترین مأموریت‌های جهاد دانشگاهی افزایش فهم عمومی، کاهش خشونت‌های فردی و عمومی است و کتاب می‌تواند رسیدن به این اهداف را تسریع کند و به همین دلیل است که جهاد دانشگاهی به دلیل حضور فعال در عرصه کتاب، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب است.
عادل تقوی، دبیر جشنواره کتاب سال دانشجویی و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز در ادامه این مراسم گفت: طی بیست و چهار دوره گذشته بیش از ۹ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره کتاب سال دانشجویی ارسال شده و در آخرین دوره نیز تعداد آثار به ۷۸۰ اثر می‌رسد که پس از غربال اولیه و حذف آثار فاقد شرایط در مجموع ۶۶۰ اثر به مرحله اصلی رقابت وارد شدند که در شش گروه طبقه‌بندی و مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی افزود: آثار ارسالی به جشنواره در چهار مرحله داوری شدند و این دوره بیشترین تعداد اثر را از نظر کمی داشت و از لحاظ کیفی در برخی رشته‌ها با افت کیفی مواجه بودیم و به همین دلیل در برخی رشته‌ها، آثار با اغماض انتخاب شدند. که در این راستا پس از اختتامیه، کارگاه‌های آموزشی را برگزار خواهیم کرد تا هم برگزیدگان دوره‌های گذشته و هم این دوره بتوانند شرکت کنند.
تقوی ادامه داد: بیشترین تعداد اثر در بخش علوم انسانی بود که به ترتیب رشته حقوق، دین و فلسفه و روانشناسی و علوم تربیتی دارای بیشترین تعداد اثر بودند و پس از آن گروه پزشکی و دامپزشکی و فنی و مهندسی حائز بیشترین تعداد اثر بودند. همچنین ۶۶ درصد آثار به تفکیک نوع اثر، تألیفی و ۳۴ درصد ترجمه است اما این شیب به سمت آثار ترجمه‌ای حرکت می‌کند و از این نظر نگرانی وجود دارد.
در بخش دیگری از این مراسم، علی‌رضا مختارپورقهرودی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به معرفی یک کتاب با عنوان "اینترنت با مغز ما چه می‌کند" بسنده کرد و گفت: کتابی که اخیراً منتشر شده، کتاب "اینترنت با مغز ما چه می‌کند" است که نشر مازیار آن را بدون پانوشت و نشر گمان همراه با پانوشت منتشر کرده است.
وی افزود: این کتاب به این سؤال پاسخ می‌دهد که چرا در قرن بیست و یک در دوران ما با اینکه مردم به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند، مطالعاتشان سطحی‌تر شده است و میل به تقلیل‌گرایی افزایش یافته است؟ در فضول مختلف به نظریه مارشال مک لوهان با عنوان "رسانه خود پیام است" پرداخته است. برخی تصور می‌کنند مارشال مک لوهان با بیان این موضوع، از رسانه تجلیل می‌کند در حالی که وی معتقد است؛ رسانه با ظهور خود نه تنها محتوا بلکه اندیشه‌ها را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر نزاع فکری میان مخالفان و موافقان اینترنت وجود دارد به دلیل محتوا است. نیکولاس کار، نویسنده کتاب یادشده می‌گوید، نباید اختلاف بر سر محتوا باشد، بلکه اینترنت به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود صرف‌نظر از اینکه چه محتوایی انتقال می‌یابد، کار با اینترنت نوع اندیشیدن و تفکر را تغییر می‌دهد.
مختارپور در ادامه عنوان کرد: در پیشگفتار این کتاب با عنوان "دزد و سگ نگهبان" آمده است که مارشال مک لوهان معتقد است که؛ محتوای یک رسانه فقط یک تکه گوشت آبدار است که دزد جلوی سگ نگهبان ذهن می‌اندازد تا حواسش را پرت کند.
گفتنی است ، در پایان مراسم اختتامیه برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند، که اسامی آنها به شرح زیر می باشد:
بخش اصلی: شاخه حقوق
اسماعیل آجرلو نویسنده حقوق اساسی کشورهای اسلامی
بخش اصلی: شاخه تربیت بدنی
مقدمه‌ای بر علم فعالیت ورزشی از دیدگاهACSM نوشته علی ‌اکبر جهاندیده
بخش اصلی: شاخه زبان و ادبیات
سنگ یحیا نوشته خسرو عباسی خوددلان
 بخش اصلی: گروه هنر و معماری
محرک توسعه شهری؛ الزامات و رویکردها نوشته امین ابراهیم دهکردی
بخش اصلی: گروه پزشکی و دامپزشکی
جمال مجیدپور برای ترجمه کتاب  بافت‌شناسی راس؛ جلد دوم بافتشناسی اختصاص و عبدالمجید ایروان کشکولی برای ترجمه سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری 
 بخش اصلی: شاخه اقتصاد
مهدی نوری نویسنده چالش‌های اقتصاد ایران
  بخش اصلی: شاخه تاریخ
دولت یاد، تاریخ محلی بیرجند در آغاز سده معاصر نوشته محمد امین ناصح
بخش اصلی: گروه علوم پایه
 شیمی سبز، آشنایی مقدماتی نوشته طاهر رحیمی اقدام
بخش اصلی: شاخه دین و فلسفه
مبانی علم حساب با ترجمه طالب جابری.
 بخش ویژه: شاخه فرهنگ عمومی و آسیب های اجتماعی
فرهنگ سوگ شیعی نوشته محسن حسام مظاهری
شایستگان تقدیر بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز به این شرح اعلام شدند:
 بخش اصلی: گروه پزشکی و دامپزشکی
بیماری‌های پوست؛ تشخیص و درمان مترجم سیدنفیسه اسحاق حسینی، تفسیر رادیوگرافی اندام و ستون فقرات در اورژانس نوشته محمدجواد دهقانی فیروزآبادی
بخش اصلی: شاخه مهندسی صنایع
 تحقیق در عملیات: اصول و رویکردهای بهینه‌سازی نوشته معین سمام جلالی
 بخش اصلی: شاخه زبان و ادبیات
 حماسه قران حبشی؛ جلد۱و۲ نوشته میلاد جعفرپور
بخش اصلی: شاخه حقوق
حقوق جوانان در جمهوری اسلامی نوشته امیرحسین اصل زعیم، مجازات با ترجمه محمدعلی کاظم نظری
بخش اصلی: شاخه مدیریت
ماکروارگونومی با ترجمه احد خلجی
بخش اصلی: شاخه  جغرافیا
جغرافیای شهری با ترجمه علی قاسمی
 بخش اصلی: گروه کشاورزی و منابع طبیعی
تغذیه برگی؛ اصول علمی و عملیات مزرعه‌ای با ترجمه سیدمجید موسوی
بخش اصلی: شاخه مهندسی عمران
مهارت‌های مکانیکی خاک از طراحی تا اجرا نوشته محمد عمادی محمودی مهریزی
بخش اصلی: شاخه مهندسی کامپیوتر
اصول و مبانی علوم داده‌ای با Python با ترجمه محمدمعین فاضلی
بخش اصلی: شاخه مهندسی مکانیک
طراحی و ساخت چرخ‌دنده هیپوئیذی نوشته حمید جلیلی رائی
بخش اصلی: شاخه روان‌شناسی و علوم تربیتی
شناخت درمانی برای اختلال‌های شخصیت (ویراست دوم) با ترجمه علی‌اکبر فروغی، روانپزشکی روان پویا (گابارد) برای متخصصان بالینی با ترجمه محیا مجاهدی
بخش اصلی: شاخه دین و فلسفه
 تاریخچه فلسفه زمان  با ترجمه حسن امیری‌آرا، موعودباوری و نو دینی نوشته رضا کاظمی راد
بخش ویژه: شاخه اقتصاد مقاومتی
 پایش اقتصاد مقاومتی نوشته هادی اصغر سعدآبادی
 بخش ویژه : شاخه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم
 جنسیت و زبان نوشته مجید دهقان، ظرفیت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایت نوشته سیدمحمدتقی موسوی‌فر
بخش ویژه: شاخه دانشجویان فارسی‌نویس
  نظام معرفت‌شناسی سینوی(جلد ۱و۲) نوشته رحمت‌الله رضایی
بخش ویژه: شاخه فرهنگ عمومی و آسیب اجتماعی
 ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران نوشته وحید شوکتی آمقانی
بخش ویژه: شاخه گردشگری
 پایداری در صنعت گردشگری با ترجمه پرویز پور کریمی
بخش جنبی: مؤلف پرکار
 آرش رستمی
بخش جنبی: استاد خادم کتاب
بهرام رضایی
بخش جنبی: ناشر برتر
عادل پیغامی مدیرمسئول انتشارات دنشگاه امام صادق (ع)  و حسین افشار مدیرمسئول انتشارات ابن سینا
بخش نگارستان کتاب
طه رضوی در رشته عکاسی با موضوع من و کتاب ما
عرفان پروانه در رشته فیلمنامه با فیلمنامه موتورها درس انار را نمی‌فهمند

  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
ارسال نظر:
نام:

پست الکترونیکی:

آدرس وبسایت یا وبلاگ:

نظرشما:

لطفا عبارت را در کادر مربوطه وارد نمایید

قوانین سایت:
  • نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید
  • اگرچه تلاش می شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 17 نوشته شود حداکثر تا 10 صبح روز بعد منتشر می شوند
  • پس از تکمیل فرم بر روی دکمه ثبت کلیک نمایید.
نظرات شما: